Het optimaliseren van fysieke en virtuele verkooppunten.

21/06/2017

Het optimaliseren van fysieke en virtuele verkooppunten.

E-commerce blijft zich ontwikkelen, desondanks zijn niet alle producten hiervoor geschikt en niet iedere consument staat ervoor open. Hoe weet u nu welke producten u moet voorstellen aan welke klant en via welk kanaal? In eerste instantie moet u inzien dat het gaat om aparte verkooppunten, maar complementaire verkoopkanalen. Het kennen van de klantprofielen van beide kanalen is tevens belangrijk om uw lokaal aanbod hierop toe te spitsen.

Alle klanten zo exact mogelijk profileren is een eerste stap naar optimalisatie. Door gegevens te analyseren afkomstig van klantenkaarten, newsletters, social media, elektronische betalingen, … is het mogelijk bepaalde patronen te ontdekken. U ontdekt bijvoorbeeld hoe oud de klanten zijn die systematisch naar fysieke winkelpunten gaan, welk bedrag klanten uitgeven op ieder kanaal, de afgelegde afstand naar het verkooppunt…

Extra inzicht wordt bereikt door deze klantengegevens te verrijken met sociodemografische gegevens omtrent de Belgische huishoudens. Zo kan het klant- en verkooppotentieel aan het licht gebracht worden.

De online-aankopen:

Wetende welke consumenten reeds uw e-commerce site gebruiken, kan de analyse omgezet worden naar een lokale, regionale, provinciale, nationale schaal in functie van de grootte van uw markt. Heel snel zie u zo welke consumenten u moet bereiken en identificeert u diegene die een hefboom zijn voor uw handel en dit zonder te investeren in een fysiek verkooppunt.

De impact op het verkoopnetwerk

Met deze nieuwe inzichten kan u beter uw verkoopnetwerk uittekenen. U weet nu waar de klanten die een fysiek verkooppunt vragen zich bevinden en hoe u deze moet bereiken. Voordat u investeert in een nieuw verkooppunt of er een verplaatst is het ook mogelijk om de lokale concurrentiedruk te berekenen. Deze belangrijke indicatoren laten u toe beslissingen te nemen in alle sereniteit.

Waarom dit zo belangrijk is?

Of het nu gaat om de opening, verhuis of sluiting van fysieke en virtuele verkooppunten, het gaat steeds om belangrijke momenten in het bestaan van uw bedrijf. Als de genomen beslissing niet optimaal is, wordt u geconfronteerd met jaren winstverlies. Op ieder moment is het belangrijk na te gaan of uw beslissingen in lijn zijn met het potentieel van de lokale markt en met de voorkeuren van uw klanten. Enkel met een grondige kennis van de markt, het gedrag van klanten en hun karakteristieken bent u in staat optimale beslissingen te nemen.

Optimise your points of sale network