Biologische voeding kende de afgelopen jaren een belangrijke evolutie. In 2017 vertegenwoordigde bio voeding 3,4% voor van het marktaandeel van de voedingssector (in Wallonië is dit 4,2%).
Tot op heden bemachtigt de voedingsdetailhandel het grootste deel van de biologische markt (+/- 56% marktaandeel). Toch blijft het aandeel dat door gespecialiseerde biologische winkels wordt bereikt groeien tot 31% van de biologische voedingsmarkt in 2017. De overige 13% wordt verdeeld onder marktkramers en moeilijk op te volgen kanalen (biomanden, moestuinen, …). Deze percentages dienen in perspectief van het aantal verkooppunten geplaatst te worden: België telt 3.250 verkooppunten in de voedingsdetailhandel tegen slechts 265 gespecialiseerde verkooppunten.
9 op 10 huishoudens gaven aan dat zij in 2017 minstens één keer een gecertifieerd bioproduct hebben gekocht. Desondanks wordt 60% van de omzet gerealiseerd door huishoudens die wekelijks bioproducten kopen. En deze huishoudens stellen 11% voor van de Belgische bevolking.
Met Mosaic Belgium kent SIRIUS Insight de Mosaic typologie van de huishoudens van iedere statistische sector en dus ook iedere postcode. Dit laat ons toe een gemiddelde affiniteitsscore te berekenen voor iedere postcode.
Op deze kaart kan u per postcode de gemiddelde affiniteit van de huishoudens voor bioproducten raadplegen. De rode tinten tonen de postcodes waar de bevolking de laagste affiniteit heeft met dit aanbod. De groene tinten tonen dan weer de postcodes waar de bevolking gemiddeld een hoge affiniteit heeft met bioproducten.
Zo stelt SIRIUS Insight vast dat het voornamelijk stadskernen zijn die zowel een bevolking met voldoende affiniteit als een voldoende grote bevolking hebben. Het gaat met name om Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent, Doornik, Bergen en Luik. Bovendien merken we op dat er in Vlaanderen 30% meer gespecialiseerde bioverkooppunten zijn terwijl de gemiddelde affiniteit voor het aanbod 7% lager ligt.