Voor de vierde maal in vijf jaar tijd neemt SIRIUS Insight het Belgische apothekenlandschap en de belangrijkste ontwikkelingen onder de loep. Zo wordt onder meer onderzoek gedaan naar het aantal en de spreiding van apotheken, de densiteit, het klantenpotentieel en de online-aankopen. Stuk voor stuk thema’s die een grote impact hebben op de goede werking van een apotheek. Voor het eerst wordt hierbij ook de marktexpertise gebruikt van IQVIA voor een complementaire blik op de evoluties binnen de diverse productcategorieën.
Een moeilijke markt: dalende marges, veel concurrentie én overgereguleerd. Uit de nieuwe analyse van SIRIUS Insight blijkt dat heel wat apotheken in ons land te kampen hebben met een laag klantenpotentieel. Voor 41% van de apotheken ligt dat onder de 2.100 patiënten. In Wallonië verkeert zelfs 52% van de apotheken in die situatie.
België telt momenteel 4.737 apotheken die open zijn voor het publiek. Om en bij de 55% bevindt zich in Vlaanderen, 11% in Brussel en 35% in Wallonië. Rekenen we daarbij ook de apotheken met het statuut ’tijdelijk gesloten’, dan komen we uit op een totaal van 5.030. Dat aantal is hoog vergeleken met andere Europese landen, ook al daalt het al meerdere jaren. Concreet, sinds 2017 zijn 83 apotheken van de Belgische kaart verdwenen.
Dat de klassieke apotheek onder druk staat, weten we al een hele tijd. Vandaag moet de apotheker zich steeds meer positioneren als ‘retailer’ om het succes van zijn zaak te garanderen. Maar retailers, waar letten die juist op? Hoe gaan ze op zoek naar rendabele verkoopkanalen?
Bij SIRIUS Insight merken we dat in de praktijk tal van zelfstandige apothekers de stap zetten naar toegankelijke, commercieel interessante locaties, met een hoog klantenpotentieel, met een modern imago, én dat ze bovendien grondige analyses wensen van hun verzorgingsgebieden om de behoeften van de lokale bevolking nauwkeurig in kaart te brengen.
Heel wat apotheken hebben vandaag een online-kant. Apotheken met een webshop richten zich best tot consumenten die hier effectief interesse voor tonen. Apotheken zonder webshop passen idealiter hun aanbod in de apotheek aan in functie van het profiel van de lokale bevolking.
Als Belgisch adviesbureau zijn we al ruim 30 jaar gespecialiseerd in geomarketingstrategie, én in het voorbije decennium bouwden wij een grote ervaring op in de farmaceutische sector. Gebaseerd op betrouwbare consumenten- en marktdata én op artificiële intelligentie zorgen wij voor heldere en precieze antwoorden op cruciale vragen rond marktpositionering, de locatie van verkooppunten, de consumptiegewoontes van de klanten en marketingcampagnes. Kortom, wij bieden u de mogelijkheid om op vele manieren met ons samen te werken.