Wie is de Belgische consument?
Wat zijn de evoluties?
Het retaillandschap ondergaat ingrijpende veranderingen om verschillende redenen: inflatie, postcorona, technologische evolutie, veranderingen in het consumptiegedrag … Die druk dwingt retailers om hun positionering en zelfs hun ontwikkelingsstrategie aan te passen.
SIRIUS Insight analyseert al meer dan 30 jaar het gedrag van de Belgische consument en volgt alle trends op. Mobiliteit, aankoopgedrag, woninginrichting, financieel beheer … Meer dan 2.000 thema’s worden door SIRIUS Insight opgevolgd en gegroepeerd in de Dividuals® consumentensegmentatie.
Een recente analyse van SIRIUS Insight bevestigt dat sommige gedragsveranderingen versnellen, onder druk van de huidige economische situatie en de nieuwe gewoonten in het postcoronatijdperk.
1. Kostenbeheersing gebeurt onder andere door de installatie van zonnepanelen. Vandaag bevestigt 27% van de Belgische huishoudens dat ze fotovoltaïsche panelen hebben.
2. Vakantiereizen zitten weer op hetzelfde niveau als voor corona, maar met een belangrijke verandering. In 2019 nam 52% van de huishoudens het vliegtuig om op vakantie te gaan, in 2022 daalde dit aandeel tot 42%.
3. Slimme en verbonden technologieën zoals smartwatches en home assistants blijven huishoudens op speltempo veroveren en worden onderdeel van het dagelijks leven.
4. De voedingsaankopen veranderen. De populariteit van Colruyt, Delhaize en lokale spelers neemt af, terwijl Albert Heijn en Aldi een stijging kennen van het aantal bezoekers. Laatstgenoemden hebben een sterke prijspositionering.
5. Na enkele jaren van groei stagneert de aankoop van biologische en/of bulkproducten, die vaak als duurder beschouwd worden. Voor dit soort producten gaan gezinnen naar verschillende soorten verkooppunten. De supermarkt blijft het favoriete aankoopkanaal, gevolgd door de speciaalzaak.
6. Maaltijdboxen winnen aan populariteit. In 2022 kocht bijna 30% van de huishoudens ten minste af en toe een box.
7. Wat winkelen betreft, zijn de burgers resoluut omnichannel. Of het nu gaat om solden, geschenken of voor diverse feesten, burgers geven in de eerste plaats de voorkeur aan fysieke winkels, maar ze sluiten online aankopen daarbij niet uit.
8. De belangrijkste redenen om naar een fysieke winkel te gaan zijn de nabijheid, de mogelijkheid om producten te zien en te testen of te passen en de onmiddellijke beschikbaarheid van producten. Online winkelen geniet de voorkeur omdat het gemakkelijker is, het aanbod groter is en de prijzen lager.
9. Gezinnen kijken minder televisie dan voorheen. Vergelijkbare trends werden waargenomen voor radio, kranten en tijdschriften. Het internetgebruik blijft stabiel en het gebruik van sociale netwerken neemt nog altijd licht toe.
10. Bijna 60% van de huishoudens doneert af en toe aan een ngo. 13% van de huishoudens doet dit maandelijks.
Kort samengevat, de consument is op zoek naar gemakkelijke en efficiënte oplossingen en blijft voorzichtig met zijn uitgaven. Het aantal activiteiten (vrije tijd en werk) is hoog en dit dynamisch dagelijks leven staat centraal bij alle bestedingen. De consument is geconnecteerd, maar eist relevantie in de manier waarop u met hem communiceert.
Die relevantie kunt u bereiken door verder te gaan dan de gemiddelden die we in dit artikel vermelden, want de gemiddelde consument bestaat niet. Elke winkel, elk merk, elk product heeft zijn eigen positionering en doelgroep. Door gegevens te analyseren en vooral door ze te kruisen met objectieve en representatieve marktgegevens zoals Dividuals®, kunt u een plan ontwikkelen voor klantenwerving, activering en uitbreiding.
Contacteer ons om uw gegevens te kruisen met Dividuals® en zo uw klantenprofiel te onthullen.