Bij de creatie van het ziekenhuisnetwerk ‘Réseau Phare’ moesten de betrokken instellingen verschillende elementen voorleggen aan de bevoegde autoriteiten. Een ziekenhuisnetwerk dient bijvoorbeeld te bestaan uit een continue geografische zone en moet meer dan 400.000 inwoners bedienen. Deze elementen werden door SIRIUS Insight onderzocht voor de verschillende ziekenhuissites door de sociodemografische gegevens te combineren met analytische consultatie. Didier Delval, Algemeen Directeur van CHwapi getuigt over het belang van de aanpak.
‘Réseau Phare’, in de provincie Henegouwen, bestaat uit 4 ziekenhuisinstellingen met in totaal 10 ziekenhuissites.
Bij de concretisering van het netwerk analyseerde SIRIUS Insight de geografische origine van de patiënten van de verschillende instellingen. “De analyse bevestigde dat ‘Réseau Phare’ een continue geografische zone beslaat en meer dan 500.000 patiënten bereikt”, legt Didier Delval uit. “Wij werden ook gerustgesteld door de vaststelling dat er weinig overlapping was tussen de aantrekkingzones van de verschillende instellingen” voegt hij er aan toe.
Inzicht krijgen in welk deel van de lokale bevolking wordt bediend door een instelling, is een belangrijke indicator om de lokale performantie van een instelling te evalueren. Daarvoor heeft SIRIUS Insight de penetratiegraad van elke instelling op een zeer fijne geografische schaal in kaart gebracht.
Deze kaarten en analyses geven een beter zicht op de zones waarin de invloed van een instelling bijzonder sterk is of net zwakker.
Na de instellingen op een globale manier geanalyseerd te hebben, maakte SIRIUS Insight een benchmark van een selectie van gemeenschappelijke ziekenhuisdiensten aangeboden door de verschillende instellingen.
Deze andere invalshoek laat toe de diensten te onderscheiden waarvan de aantrekkingskracht belangrijk is voor het functioneren van het ziekenhuis. Het zijn in het algemeen diensten waarvoor de patiënten bereid zijn een grote afstand af te leggen. Deze eerste inzichten kunnen voortaan de reflectie voeden wat betreft de uitrol en de implementatie van het medisch project binnen het ziekenhuisnetwerk.
De geografische en demografische analyse laat tevens toe om antwoord te geven op meer complexe problematieken. Zo werd CHwapi gedurende een jaar geconfronteerd met een dalende frequentie in de materniteit. De comparatieve en evolutieve analyse van de lokale bevolking (op vruchtbare leeftijd) en de medische prestaties, bracht een eerder geruststellende verduidelijking.
“De resultaten toonden aan dat deze problematiek zich niet concentreerde op een bepaalde plaats en ook niet gelieerd was aan de medische prestaties van het ziekenhuis” , zegt Didier Delval in dit verband. Vaststellingen die daarna bevestigd werden door een stijging van de bezetting in de materniteit in de daaropvolgende maanden.
Geomarketing is een grote meerwaarde bij het nemen van complexe en delicate beslissingen.
De expertise van SIRIUS Insight laat toe om vooraf te weten wat de impact van de sluiting van een ziekenhuisdienst is en om daarop te anticiperen, om de implementatie van een medisch project in een hospitaal te begeleiden, om de optimale locatie van een ziekenhuissite of een polikliniek te bepalen, om de patiënten en hun voorkeuren beter te begrijpen, …
Op die manier zorgen wij voor aanbevelingen die gebaseerd zijn op gedetailleerde bevolkingsgegevens en geavanceerde statistische methodes.
Wenst u een grondige audit van uw ziekenhuissites of poliklinieken? De performantie te evalueren? Wat uw doelstelling ook is, SIRIUS Insight begeleidt u naar weloverwogen beslissingen.