In een gespannen economische context en een sterk concurrerende voedingsmarkt is elke nieuwe winkel voor Delitraiteur een weloverwogen strategische keuze. De keten focust op kwaliteit, nabijheid en gemak. Toeval is daarbij uitgesloten. CEO Alexandre Terlinden legt uit waarom een doordachte aanpak cruciaal is.
“ Het openen van een winkel brengt hoge kosten met zich mee. We hebben geen ruimte voor fouten. We wilden onze kwantitatieve aanpak, gericht op marktaandelen, aanvullen met een kwalitatieve benadering: ons vestigen zo dicht mogelijk bij onze doelgroepen ”, legt Alexandre uit. Met 41 winkels wil Delitraiteur blijven uitbreiden, zelfs in gebieden waar de naamsbekendheid nog beperkt is.
Voor hun expansie werkte Delitraiteur samen met SIRIUS Insight en gebruikte daarbij de consumentensegmentatie Dividuals. Het doel was om verder te gaan dan traditionele marktaandelen en beter inzicht te krijgen in de profielen, het gedrag en de locatie van klanten. De analyse bevestigde een aantal intuïties en corrigeerde
enkele misvattingen. “We konden ons buikgevoel met harde cijfers onderbouwen, en dat is erg waardevol,” vertelt Alexandre.
Twee klantgroepen vielen vooral op: huishoudens met een hoger inkomen die op zoek zijn naar praktische en kwalitatieve producten, en een specifieke groep werkende mensen die vooral dichtbij hun werkplek winkelen. Deze inzichten vormden de basis voor een geomarketingaanpak die sociodemografie, verplaatsingen, stedelijkheid, zichtbaarheid vanaf de weg en werkgelegenheid combineert.
“ Veel retailketens blijven vasthouden aan klassieke marktaandelen, maar voor ons gaat dat niet ver genoeg. Je moet je klanten écht kennen, precies weten waar ze zijn én je groei rondom hen vormgeven. Met SIRIUS Insight hebben we een wendbare partner gevonden die onze uitdagingen begrijpt en zijn expertise perfect afstemt
Alexandre Terlinden, CEO van Delitraiteur
op onze visie. ”
Dit strategisch model brengt merkervaring en lokale realiteit samen. Elke straat werd beoordeeld op nauwkeurige criteria zoals consumentenprofielen, verkeer en zichtbaarheid, en dit alles is verwerkt in een gebruiksvriendelijke tool voor de teams.
“ Dankzij deze aanpak konden we risicovolle locaties uitsluiten en bevestigen dat een nieuwe vestiging in Brussel haalbaar was. De resultaten van de nieuwe winkel in Brussel zijn uitstekend. Vandaag is dit model ons kompas voor elke nieuwe locatie,” vertelt de CEO. Elke concrete opportuniteit wordt vervolgens met een detailanalyse onder de loep genomen.
De Dividuals-analyse vormt het fundament voor de beslissingen van Delitraiteur. Door klantprofielen, verplaatsingen, stedelijkheid en zichtbaarheid te combineren, krijgt elke zone een aantrekkelijkheidsscore. Dankzij deze nauwkeurige aanpak kon Delitraiteur meerdere risicovolle en kostbare projecten vermijden. “ Deze aanpak helpt ons om voor de komende jaren een nieuw expansieplan uit te stippelen en een duurzame strategie te ontwikkelen die inspeelt op de veranderende behoeften van onze klanten ”, besluit Alexandre.