D’Ieteren is de Belgische importeur van verschillende automerken zoals Volkswagen Audi, Skoda, Seat, Porsche en Lamborghini. Ieder van deze merken heeft een eigen netwerk aan verkoop- en servicepunten en een specifieke doelgroep. SIRIUS Insight ondersteunt D’Ieteren Auto met haar specifieke geomarketing- en analytics-kennis in de automotive sector om dit aanbod strategisch af te stemmen op deze doelgroepen. Peter de Preter, Market Research & Business Insight Manager bij D’Ieteren Auto vertelt over deze samenwerking van ruim 15 jaar.
Voor de jaren 2000 stond geomarketing nog in haar kinderschoenen. Locatieplanning beperkte zich voornamelijk tot buikgevoel en de motivatie van lokale concessiehouders. Heel snel begreep D’Ieteren de effecten van kannibalisme, concurrentiedruk en lokale bevolkingsprofielen en zette zo haar eerste stappen naar netwerkoptimalisatie.
Vertrekkend van een lege kaart werd in 2000 een ideaal netwerk uitgetekend voor de verschillende merken van D’Ieteren, rekening houdend met tal van gegevens. Denk bijvoorbeeld aan het marktpotentieel, de aanwezige concurrentie, de sociodemografische eigenschappen van iedere regio, … Met de nodige analytische vaardigheden om deze data samen te voegen en te bewerken brachten deze analyses een duidelijk inzicht in de verschillende markten en hun commercieel potentieel. Aan de hand van deze resultaten werd vervolgens het ideale netwerk bepaald.
SIRIUS Insight toonde cijfermatig aan hoeveel concessies nodig zijn en waar deze zich exact moeten bevinden om zo de strategische doelstellingen te bereiken. Tenslotte werd dit ideaal netwerk zo zorgvuldig mogelijk omgezet in de praktijk rekening houdend met de realiteit op het terrein. “Als we nu terugblikken blijken de berekende verkoopcijfers accuraat en betrouwbaar”, bevestigt Peter de Preter.
Steeds meer belang werd gehecht aan de operationele waarde van deze analyses en predictieve modellen. Voor iedere opening, sluiting en verplaatsing van een concessie wordt intussen een studie gerealiseerd. Zo weet D’Ieteren zeer nauwkeurig waaraan zij zich moet verwachten en kan ze indien nodig haar plannen nog bijsturen.
Ieder bedrijf kent periodes van reflexie, analyse en het operationaliseren van strategische beslissingen. De relatie tussen SIRIUS Insight en D’Ieteren loopt hiermee parallel. In tijden waar het hele netwerk onder de loep wordt genomen is er een zeer intensieve en regelmatige samenwerking tussen de bedrijven. “SIRIUS Insight is hierbij een zeer flexibele partner. De kleine structuur van het bedrijf maakt ze heel reactief en betrouwbaar. Wij kunnen altijd op hen rekenen.”
Buiten deze intense periodes worden op jaarlijkse basis heel wat analyses gerealiseerd om het management van D’Ieteren bij te staan. Het gaat dan zowel om het bepalen van het potentieel van een locatie, verzorgingsgebieden, klantenprofilering, voorspellende analyses als het bepalen van de jaarlijkse salesquota van dealers.
“Data-analyse mag geen blackbox zijn. Je moet weten waar het om gaat”, verklaart Peter de Preter. “Als klant is het belangrijk te begrijpen waar het model rekening mee houdt en hoe het werkt. Enkel zo krijg je het nodige vertrouwen in de resultaten en kan je beslissingen nemen op deze basis.”