Al 35 jaar staat SIRIUS Insight aan de frontlinie van consumentenanalyse in België. We volgen nauwgezet trends in aankoopgedrag, mobiliteitsgedrag, huisvesting en meer. Dit artikel zoomt in op het veranderende aankoopgedrag van Belgische huishoudens, gedreven door digitalisering, gemak en constante beschikbaarheid van goederen en diensten. We duiken in statistieken en gebruiken onze unieke Dividuals-segmentatie om inzichten te verdiepen.
E-commerce blijft jaar na jaar groeien, maar opvallend is dat verschillende pure online spelers nu de noodzaak zien van fysieke winkels. Tegelijkertijd zien we dat (voedings)winkels vaker de deuren wensen te openen op zondag maar ook een toenemende leegstand en het verdwijnen van enkele grote ketens. Wat drijft deze verschuivingen? Voor dit artikel buigen we ons specifiek over de evolutie van het aankoopgedrag van de Belgische consumenten.
De coronapandemie zorgde voor een versnelling van e-commerce. Tijdens de lockdowns zagen we een volledige bestedingsshift naar online. Sindsdien evolueerden we naar een nieuw evenwicht, waarin beide kanalen – online en fysiek – zich verder ontwikkelen, elk met hun eigen sterktes. Opvallend: hoewel e-commerce blijft groeien, behoudt de fysieke winkel een duidelijke voorkeur bij Belgische consumenten.
We merken dat heel wat producten online aangekocht worden door huishoudens, met enkele duidelijke uitschieters:
Minder populair zijn doe-het-zelfproducten, voedingswaren, financiële producten en babyspullen. Maar niet elke consument koopt op dezelfde manier. Zo zien we in onze Dividuals-segmentatie dat bij het C-segment ‘Volks en Eenvoudig’ 6 op de 10 huishoudens online kleding koopt, tegenover 4 op 10 in het E-segment ‘Modaal en Senior’.
Ondanks de doorgroei van webshops blijven fysieke winkels het belangrijkste aankoopkanaal. Wanneer we de populairste productcategorieën bekijken begrijpen we meteen hoe belangrijk een omnichannelstrategie voor retailers is.
In fysieke winkels domineren andere productcategorieën:
Consumenten willen producten zien, voelen en testen (74%). Directe beschikbaarheid (56%) en de nabijheid (41%) van de winkel zijn eveneens doorslaggevende factoren om naar de fysieke winkel te gaan. We merken dat het zien en testen van producten bijzonder belangrijk is voor bepaalde Dividualssegmenten, met name oudere bevolkingssegmenten en segmenten uit hogere inkomensklassen. Dit benadrukt het belang van een strategisch retailnetwerk dat aansluit op de demografie van de regio. Ontdek hoe we Maniet helpen bij het ontwikkelen van een winkelnetwerk dat perfect aansluit bij hun doelgroep.
Belangrijke aankoopmomenten zoals Kerstmis, solden en Sinterklaas blijven sterk verankerd in de fysieke winkelbeleving. Maar online groeit:
Het ene kanaal sluit het andere dus niet uit. Slimme retailers spelen hierop in door beide kanalen naadloos op elkaar af te stemmen.
Retailers moeten bij expansie goed kijken naar het lokale marktpotentieel. Stel, een winkel in Charleroi richt zich op het E-segment ‘Modaal en Senior’. In Charleroi zijn er 98.000 huishoudens, waarvan 29% tot dit segment behoort. Maar in Namen zijn er slechts 54.000 huishoudens, waarvan slechts 18% binnen het E-segment valt. De samenstelling van de lokale markt is dus zeer verschillend zowel in omvang als in type consumenten. Een expansie naar Namen brengt dus risico’s met zich mee. Het is belangrijk om de lokale markt te analyseren voor iedere uitbreiding, verhuis of sluiting. Ontdek ook hoe we D’Ieteren ondersteunen bij de ontwikkeling van het dealernetwerk.
In de huidige omnichannelwereld schakelen consumenten snel tussen online en fysieke winkels. Dit biedt kansen én uitdagingen. Zo kopen consumenten bijvoorbeeld mode en reizen steeds vaker online, terwijl voeding en meubels domineren in fysieke winkels. Met SIRIUS Insight kunt u deze dynamiek benutten. Door uw klantenprofiel te analyseren krijgt u een totaalbeeld van uw doelgroepen. Bovendien hebben wij Dividuals gekoppeld aan grote marketing- en mediakanalen zodat u meteen uw doelgroep verder kunt activeren. Richt campagnes op basis van doelgroep, voorkeur voor merken, aankoopgewoontes en nog veel meer. Zo bereikt u de juiste doelgroep, op het juiste moment, met maximale precisie.
Inzicht in consumentengedrag is geen luxe meer, maar een noodzaak. Wilt u weten hoe u uw marktpotentieel optimaal benut? Neem contact op en ontdek hoe SIRIUS Insight u kan helpen om doelgroepen effectief te bereiken en uw verkoopstrategieën te verfijnen.