Simon Lévelt, ieder zijn kopje thee

Expansie Simon Lévelt

Simon Lévelt, de speciaalzaak voor koffie- en theeartikelen is al 15 jaar aanwezig in België. De producten van de keten zijn zowel beschikbaar in eigen winkels in België en Nederland als in supermarkten zoals Albert Heijn. De komende jaren heeft Simon Lévelt expansieplannen voor België en Nederland. Maar is er wel potentieel? Waar? En wie is nu de doelgroep van deze nichemarkt? Om een antwoord te vinden op al deze vragen klopte Simon Lévelt aan bij SIRIUS Insight. Bram te Riele, Hoofd afdeling Retail bij Simon Lévelt legt uit hoe zij te werk gingen.

Een nichemarkt met potentieel

Hoewel de meerderheid van de huishoudens koffie en thee drinken is het meteen duidelijk dat slechts een beperkt aantal consumenten deze producten in speciaalzaken koopt. Voor de verdere ontwikkeling van Simon Lévelt was het noodzakelijk om een duidelijk beeld te hebben van de omvang en locatie van hun marktpotentieel. “We weten nu dat er marktpotentieel is en dat de zones waar we actief zijn niet over dezelfde kansen beschikken”, legt Bram uit.

Expansie met kennis van de Belgische consument

Tijdens het onderzoek leerde Simon Lévelt dat de Belgische consument zijn koffie en thee anders drinkt dan een Nederlander. “Ook met tal van andere verschillen hielden we tot nu toe geen rekening”, geeft Bram toe. “Om onze doelgroep te bepalen gebruikte SIRIUS Insight de consumentensegmentatie Mosaic Belgium. Zo bepaalden ze wie onze potentiële klanten zijn, waar we deze doelgroep kunnen vinden en hoe zij leven en consumeren”, vervolgt Bram. Een survey gekoppeld aan de segmentatie zorgde voor heel wat extra informatie over de consumptie van koffie en thee.

Vol vertrouwen naar de toekomst kijken

Terwijl de keten in het verleden werkte op buikgevoel, is Simon Lévelt meer dan ooit overtuigd van een planmatige en datagedreven aanpak van expansie.

De komende jaren wenst de retailer 2 winkels per jaar te openen op locaties waar hun doelgroep talrijk aanwezig is. Hierbij gaat Simon Lévelt veel gerichter te werk en mikken ze voornamelijk op een solide basis trouwe klanten.

Een meeslepend verhaal

“Van begin tot eind nam het team van SIRIUS Insight ons mee in het onderzoek”, legt Bram uit. “Op regelmatige basis organiseerden we meetings en ontdekten we de resultaten van de analyses. Stapsgewijs ontdekten we het verhaal gaande van potentieel, concurrentie, doelgroep tot marktopportuniteiten. Na afloop van het onderzoek begrepen we alle onderliggende elementen en wisten we ook hoe we hiermee aan de slag zouden gaan”, concludeert Bram.

SIRIUS Insight zorgde voor een stapsgewijze begeleiding van onze strategische reflexie. Doorheen een meeslepend verhaal ontdekten we ons potentieel, onze doelgroep en de marktopportuniteiten. De samenwerking is bijzonder verhelderend en bovendien aangenaam.

Bram te Riele, hoofd afdeling Retail bij Simon Lévelt

Inzetbare resultaten

Na afloop van het onderzoek ging Simon Lévelt meteen aan de slag met de aanbevelingen en resultaten.

De resultaten van het onderzoek worden door heel wat teams gebruikt. Marketing past de communicatie en promoties aan rekening houdend met de afwijkende consumptiegewoontes van de Belgische consument. Het volledige productassortiment wordt herzien en de afdeling retail kijkt enkel naar vestigingen waar een hoge concentratie consumenten uit de doelgroep aanwezig is. 

Simon Lévelt

  • Actief sinds 1826
  • 41 winkels in België en Nederland
  • 25 soorten koffie
  • 150 soorten thee

Mosaic Belgium

Mosaic Belgium is een consumentensegmentering. De Belgische huishoudens worden ingedeeld in 8 groepen en 33 homogene types, op basis van de gezinssamenstelling, het woningtype, het verstedelijkingsniveau, het inkomen, de leeftijd, het online gedrag, de mobiliteit, het opleidingsniveau, … Al die informatie is voor heel België en voor elk straatsegment beschikbaar. Download de leaflet.