Zijn uw klanten wie u denkt dat ze zijn?

U denkt misschien dat u uw klanten kent, dankzij uw klantendata. Maar bevatten die wel voldoende relevante gegevens?

De grenzen van interne data

Natuurlijk is klantendata een waardevolle bron van informatie. Ze geven u inzicht in de aankoopgewoontes van uw klanten, de tijdstippen waarop ze het liefst bij u aankopen doen, de gemiddelde besteding, de populairste artikelen, het assortimentsniveau dat de voorkeur geniet … Maar zonder zorgvuldige analyse zijn deze resultaten nutteloos. U moet uw klanten ook in verschillende groepen indelen volgens diverse criteria. Zo krijgt u profielen die overeenkomsten vertonen: de meest regelmatige klanten, zij die in grotere hoeveelheden kopen, de klanten die bepaalde productcategorieën verkiezen, zij die bepaalde productcategorieën helemaal niet kopen …

Staar u niet blind op uw eigen klanten

Vergeet niet dat de klantenkaartgegevens beperkt zijn tot wat zich in uw verkooppunt afspeelt. En dat uw klanten ook een leven hebben buiten uw winkel. De klanten die u identificeert als klanten die geen wijn drinken, kopen bijvoorbeeld misschien liever wijn in een wijnhandel dan in uw supermarkt. Het zou dus zinvol zijn om die specifieke klanten aan te trekken met zeldzamere wijnsoorten. Dit is slechts een voorbeeld, maar het toont aan dat u de gegevens die u hebt vanop afstand moet bekijken.

Leer de 11 miljoen Belgische consumenten kennen

Om uw blik op uw klanten te verruimen en inzicht te krijgen in het consumentengedrag, biedt SIRIUS Insight Dividuals® aan. Dividuals® is een geavanceerde consumentensegmentatie die representatief is voor alle Belgische gezinnen. U kunt Dividuals® kruisen met uw klantendata om te ontdekken tot welke consumentencategorieën uw klanten behoren. Zo onthult u eindelijk informatie waar u voorheen het raden naar had. U leert er niet alleen meer mee over uw bestaande klanten, u kunt er ook nieuwe klanten mee werven en de manier waarop u ze aanspreekt verbeteren.

Indeling van de bevolking in 10 segmenten en 37 subsegmenten

A Dag tot dag
B Starten en perspectief
C Volks en eenvoudig
D Kinderen verlaten het nest
E Modaal en senior
F koers en op dreef
G Tijd voor nieuwe projecten
H Voluit genieten
I Welstellend en ondernemend
J Rijkdom en prestige

Meer weten?