Het klantenverloop voorspellen

Weet voor elke klant hoe groot het risico is dat hij/zij naar de concurrent gaat

Heel wat retailers beschikken over klantenkaarten en loyaliteitsprogramma’s. Deze middelen zorgen voor een hoger klantenengagement en geven u een goed beeld van uw trouwste klanten. En toch kan u hiermee niet bepalen welke klanten u dreigt te verliezen.

Met onze analytische modellen bepalen wij precies welke klanten u dreigt te verliezen. Zo krijgt u zicht op de omvang van het risico en hoe dit risico in tijd evolueert. Doordat u voor iedere klant de triggers kent van zijn mogelijke ontrouw kan u perfect gepersonaliseerde acties organiseren om zo zijn vertrouwen terug te winnen, nog voor hij u verlaat.

De getrouwheid van klanten in een notendop

Met onze geomarketing-expertise beschikken wij over de nodige data, kennis en ervaring om het gedrag van klanten te voorspellen. Ontdek in deze korte film hoe wij hierbij te werk gaan.

Welke factoren spelen een rol bij het nakende ontrouw van klanten?

Klantgetrouwheid wordt zowel gekenmerkt door de persoonlijke koopcyclus van de klant als door de aard en het volume van de aankopen. Met koopcyclus bedoelen we de koopfrequentie, de bezochte verkooppunten en het bedrag dat die klant gewoonlijk spendeert. Wanneer deze cyclus niet langer wordt gerespecteerd en bijvoorbeeld de aankopen sterk dalen stelt men vaak vast dat kort daarna de klant definitief verdwijnt.

Tal van factoren beïnvloeden de loyaliteit van klanten. Hierbij gaat het zowel om de ervaringen van de klant met uw bedrijf/product als zijn gewoontes en sociodemografische eigenschappen. Een paar voorbeelden: een prijzige factuur, een verouderd product, de leeftijd van de klant, zijn inkomen, de verhuis of sluiting van een verkooppunt, een klacht die niet werd afgehandeld, de campagne van een concurrent, … Vaak is het een combinatie van factoren die het ‘plotse’ verdwijnen van een klant verklaren.

Hoe voorspelt SIRIUS Insight het gedrag van klanten?

Om het gedrag van uw klanten te voorspellen moeten we eerst inzicht vergaren in de gedragingen van uw klanten. Op basis van uw historische data bepalen we het gedrag van uw klanten en hun interactie met uw organisatie. Daarbij berekenen we tal van parameters voor iedere klant: afstand tot een verkooppunt, aankoopfrequentie, gemiddelde besteding, … Uw klantenbestand wordt eveneens verrijkt met de consumentensegmentatie Mosaic Belgium. Met al deze gegevens analyseren we wat bepaalt dat een klant trouw of ontrouw is, welke factoren een rol spelen bij het veranderen van het gedrag van klanten.

Door al deze inzichten te integreren in een voorspellend model bepalen we op continue basis het risico op ontrouw van uw klanten, zodat u de gepaste acties kan organiseren.

Win het vertrouwen van uw klant terug

Organiseer acties die aansluiten bij het profiel, het risico op ontrouw en de verklarende triggers van de klant en win zijn vertrouwen terug. Opbelacties, mailings, promoties, exclusieve testervaringen, geschenken, … ; Hoe beter de actie aansluit bij de leefwereld van de klant, hoe groter de impact van de actie zal zijn.

Door systematisch het risico op ontrouw te bepalen en concrete acties te organiseren stijgt de zowel de klantenloyaliteit als de omzet van uw bedrijf.

5 redenen waarom u op het gedrag van klanten moet anticiperen:

  • Stop met klanten te verliezen door een gebrek aan inzicht
  • Weet hoe groot het risico is dat een klant uw bedrijf verlaat
  • Speel in op de precieze triggers en eigenschappen van uw klant
  • Onderneem actie nog voor een “hoog risico klant” uw bedrijf verlaat
  • Loyaliteit verzekeren is veel goedkoper dan nieuwe klanten rekruteren

Meer weten over de voorspelling van loyaliteit in een klantenbestand?

Download de documentatie