De meeste bedrijven beseffen vandaag dat klantendata verzamelen en analyseren cruciaal is voor hun succes. Toch merken we dat heel wat bedrijven enkel focussen op hun eigen data waardoor ze geen zicht hebben op hun onbenutte marktkansen. Als we kijken naar de gebruiksdoeleinden van klantendata zien we dat deze voornamelijk gebruikt worden voor marketingcampagnes en slechts in beperkte mate voor diepgaande analyses en strategie.

Deze blogpost belicht dit probleem en stelt voor hoe een meer holistische benadering van klantendata, inclusief gedragsmatige inzichten, kan leiden tot beter begrip van klantengedrag, gepersonaliseerde marketingstrategieën en het vergroten van klanttevredenheid en winstgevendheid.

Een beperkte visie door enkel interne verkoopsdata te gebruiken

Veel bedrijven gebruiken enkel interne verkoopsdata om hun marketingstrategieën te sturen. Deze data zijn waardevol maar ze reflecteren enkel de huidige waarde van klanten en missen belangrijke externe factoren die inzicht geven in het potentieel van klanten. Dit beperkte zicht kan leiden tot diverse problemen:

Integratie van objectieve consumentendata

De integratie van objectieve en betrouwbare consumentendata speelt dus een cruciale rol in het begrijpen van klantengedrag en het identificeren van groeipotentieel. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van onze consumentensegmentatie Dividuals®. Deze geavanceerde consumentensegmentatie biedt een multidimensionaal beeld op de klanten van bedrijven en de Belgische consumenten.

Dividuals combineert een gedetailleerde segmentatie in levensfasen, rijke thematische inzichten en geografische data, waardoor bedrijven een diepgaand begrip krijgen van de Belgische huishoudens. Dit stelt hen in staat om hun eigen klantendata in perspectief te plaatsen van de bevolking, te begrijpen hoe klanten zich werkelijk gedragen en het onbenutte groeipotentieel te identificeren.

De krachten van Dividuals

Door de integratie van Dividuals kunnen bedrijven hun klantendata verrijken met objectieve en betrouwbare consumentendata die niet aanwezig is in hun eigen klantenbestand. Dit verbetert de nauwkeurigheid van hun marketingstrategieën en maakt de data ook campaignable, waardoor een naadloze uitvoering mogelijk is via diverse kanalen zoals media, direct mail, bannering, social en e-mailmarketing.

Conclusie

Bedrijven die uitsluitend hun interne klantendata gebruiken laten significante kansen in de markt liggen en ondervinden uitdagingen bij het structureren en effectief benutten van hun data voor marketingdoeleinden.

De integratie van gedragsmatige consumentendata, zoals onze consumentensegmentatie Dividuals, opent de deur naar een breder en diepgaander begrip van de markt. Dit stelt organisaties in staat om niet alleen hun bestaande verkoopcijfers te verhogen, maar ook onontgonnen groeimogelijkheden te identificeren en te exploiteren. Het is essentieel voor bedrijven om hun blik te verruimen voorbij de grenzen van hun eigen klantendata en om objectieve en betrouwbare consumentendata te integreren.

Ontsluit de kracht van uw klantgegevens door deze te kruisen met Dividuals®.

Neem contact met ons op om aan de slag te gaan met Dividuals®.

SIRIUS Insight verwerkt persoons- en andere gegevens in overeenstemming met de geldende wetten en regelgeving. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring.

De verdwijning van 3rd party cookies, het verlies aan doeltreffendheid van de klassieke media en de zoektocht naar doorgedreven targeting zijn verschillende uitdagingen waarmee de reclamewereld kampt. Gezien deze evoluties, blijft (D)OOH-reclame een essentiële positie innemen. Door de handen in elkaar te slaan met SIRIUS Insight positioneert Clear Channel zich niet alleen als een innovator maar ook als het gezicht van de volgende ingrijpende revolutie op het vlak van (D)OOH-reclame. Samen plaatsen ze micro-targeting op de voorgrond om tegemoet te komen aan de noden van adverteerders. Valérie De Coster, Head Of Research and Insights bij Clear Channel, geeft een woordje uitleg.

Een aanbod op maat van de adverteerders

Vaste netwerken van borden/schermen zijn niet langer de enige optie voor adverteerders. Vandaag kunnen adverteerders bij Clear
Channel terecht voor verfijnde selecties aan reclameborden en -schermen die de doelgroep op precieze wijze bereiken. “ De borden en schermen worden geselecteerd op basis van meer dan 550 criteria. Hiermee verzekeren we relevantie en optimale zichtbaarheid ”, legt Valérie De Coster uit. Deze benadering zorgt voor een sterkere band met de doelgroep en dus campagnes met meer impact. “ Met een decenium ervaring met data onderscheiden we ons met ‘People & Places’, dat erkend is om de kwaliteit en rijkdom van de data. In 2017 ontving Clear Channel hiervoor de Gold AMMA Award ”, legt Valérie De Coster uit.

Sociodemografische criteria en consumentenvoorkeuren voor precieze targeting

Clear Channel heeft de wijze waarop adverteerders zich tot hun doelgroep richten op ingrijpende wijze veranderd. Of ze zich nu richten tot gezinnen met kinderen, bemiddelde huishoudens, professionals, ecoverantwoordelijke gezinnen of senioren die houden van luxereizen, de waaier van sociodemografische en gedragscriteria met Dividuals maakt het mogelijk om specifieke nichegroepen te bereiken. Ook tal van andere opties zijn mogelijk: gezinssamenstelling, inkomen, type woonplaats, vrijetijdsbesteding, voorkeuren voor online winkelen of aankopen in een fysieke winkel, eetgewoonten, favoriete merken en nog veel meer andere aspecten zijn voortaan selectiecriteria om uiterst gerichte campagnes uit te werken.

Integratie van programmatic advertising door Clear Channel

Voor Clear Channel is innovatie cruciaal. Daarom hebben zij de revolutie van de programmatic
advertising omarmd. Deze geautomatiseerde inkoopbenadering van advertentieruimte is gebaseerd op technologie en real-time data. Dankzij deze affiniteitsbenadering garandeert Clear Channel aan
adverteerders dat elke advertentieruimte op hun digitale borden zowel qua kosten is geoptimaliseerd als nauwkeurig is getarget. Zo houdt elke advertentie rekening met het publiek, hun interesses en gedragingen, waardoor de adverteerders van een maximale return on investment genieten.

(Digital) Out-of-Home-reclame heeft de evolutie van reclame door de eeuwen meegemaakt. Terwijl digitalisering vandaag het hoofd moet bieden aan vele onzekerheden, blijft (D)OOH een pijler van stabiliteit.
Dankzij constante vernieuwingen op het vlak van precieze targeting, profileert het zich als het medium van de toekomst, op basis van een solide erfenis.

Valérie De Coster, Head Of Research and Insights @ Clear Channel

Robuuste data voor fijne targeting

Clear Channel, dat sinds 2016 samenwerkt met SIRIUS Insight, heeft een innovatieve benadering voor targeting ontwikkeld die gebaseerd is op de affiniteiten van de gezinnen. Betrouwbare data, een transparante methodologie en een nauwgezette evaluatie van de doelgroepen staan centraal in deze
samenwerking. Door de focus te leggen op de invloedszones van de panelen/schermen en met de invoering van Dividuals®, is Clear Channel in staat om een uitgebreid assortiment van scores aan te bieden die gebaseerd zijn op affiniteits-, sociodemografische en socio-economische criteria.

Transparant en betrouwbaar

Clear Channel plaatst transparantie centraal in haar strategie. In een wereld waar vertrouwen essentieel is, is de helderheid van de gebruikte methodologieën van cruciaal belang. De bekendheid van SIRIUS Insight, de duidelijkheid van de gebruikte methoden en robuuste data laten Clear Channel toe een vertrouwensrelatie te bouwen met adverteerders.

Het elan van Clear Channel

In een wereld waar de digitalisering razendsnel evolueert, profileert Clear Channel zich met zijn affiniteitgerichte en programmatorische benadering als de pijler in de toekomst voor buitenreclame. Precisie wordt het kernwoord van de toekomst.

Het autogebruik en -bezit in België kent heel wat contrasten. Laten we de motor starten en door de data van SIRIUS Insight navigeren, waarbij we Dividuals® consumentensegmenten verkennen om te begrijpen wat de Belg echt achter het stuur drijft. In deze analyse kijken we eerst naar een aantal cijfers over het wagenbezit en nadien het gedrag van huishoudens.

Het contrasterende autolandschap: Brussel vs. Vlaanderen en Wallonië

Volgens de data van Statbel over het aantal wagens per huishouden beschikt 73% van de huishoudens in België over minimum één wagen. De regio die hier het sterkst van afwijkt is Brussel. Uit de recentste cijfers blijkt dat 55% van de huishoudens er geen wagen bezit. In Vlaanderen en Wallonië, beschikken 23% van de huishoudens niet over een wagen.

Huishoudens die geen wagen hebben

De kaart hieronder geeft twee inzichten voor iedere gemeente in België: hoeveel huishoudens er zijn en welk aandeel van deze huishoudens geen wagen heeft. Grote symbolen zijn gemeenten met een grote bevolking en donkere symbolen zijn gemeenten met een belangrijk aandeel autoloze huishoudens. We zien meteen dat in steden als Brussel, Antwerpen, Luik, Gent en Charleroi het aandeel huishoudens dat niet over een wagen beschikt het hoogst is (meer dan 35% van de huishoudens). Zodra de afstand tot stadscentra toeneemt zijn er minder wagenloze huishoudens.

Aandeel huishoudens zonder wagen
Kaart SIRIUS Insight, databron Statbel

Aantal wagens per huishouden

In functie van gezinsgrootte, woonomgeving en levensfase gebruiken gezinnen meer dan één wagen voor hun verplaatsingen. Op de kaart hieronder kijken we per gemeente naar het gemiddelde aantal wagens per huishouden. Gemeenten in oranjetinten hebben gemiddeld minder dan één wagen per huishouden en gemeenten in blauwtinten beschikken gemiddeld over meer dan één wagen per huishouden. Net als in de vorige analyse zien we dat huishoudens in grootsteden over minder wagens beschikken. Daarnaast merken we ook dat de wagenuitrusting in meer bemiddelde gemeenten zoals bijvoorbeeld in Waals-Brabant aanzienlijk hoger is dan bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en en de provincie Luxemburg.

Aantal wagens per huishouden (grijs = 1 wagen per huishouden)
Kaart SIRIUS Insight, Databron Statbel

Starters en tweeverdieners koploper op vlak van leasing

Wanneer we het wagenbezit bekijken doorheen de consumentensegmentatie Dividuals® zien we dat een aanzienlijk aandeel van de huishoudens over een leasingwagen beschikt. Als we deze trend van dichterbij bekijken zien we dat het over specifieke Dividuals-segmenten gaat. Dividuals® is onze consumentensegmentatie die de Belgische consumenten indeelt op basis van gelijkaardige kenmerken (sociodemografisch, socio-economisch, woonomgeving) en gedrag. Zo merken we bijvoorbeeld dat het segment B (Starten en perspectief) het hoogst scoort voor leasingwagens. Ongeveer 40% van deze jonge huishoudens beschikt over een leasingwagen. Ook het segment F (Op koers en op dreef) scoort hoog. Bij deze tweeverdieners met peuters beschikt meer dan 30% over minstens één leasingwagen.

Wie koopt elektrische wagens?

Vandaag wordt de elektrische wagenverkoop sterk aangestuurd door de leasingmarkt. Als we kijken naar het klantenprofiel van elektrische wagens zien we dezelfde Dividualssegmenten terugkomen als voor leasingwagens. De verstrenging van de regelgeving en de komst van andere en goedkopere merken zorgt mogelijk voor een nieuwe dynamiek in deze markt.

Modale senioren zijn trouw aan hun wagen

Als we kijken naar de leeftijd van de wagens waarover huishoudens beschikken merken we logischerwijze dat segmenten met hoge leasingpercentages over zeer recente wagens beschikken. Wanneer we verder de cijfers onderzoeken merken we opvallende trends. Bijna 70% van de huishoudens van segment E (Modaal en senior) is de eerste eigenaar van hun auto. Ook bij segment H (Voluit genieten) merken we een gelijkaardige trend. Deze huishoudens kopen dus bijna systematisch hun wagen nieuw, maar gebruiken deze gedurende een veel langere periode. Zo is meer dan een derde van hun wagens 9 jaar of ouder. Huishoudens uit de segmenten A (Dag tot dag), B (Starten en perspectief), C (Volks en eenvoudig) en F (Op koers en op dreef) die niet over een leasingwagen beschikken, kiezen vaker voor een tweedehandswagen.

Waar ligt uw marktpotentieel?

De automotivemarkt is een complexe markt. Merken en distributeurs zijn geconfronteerd met een markt in volle transformatie en tal van deelmarkten: de leasingmarkt, de tweedehandsmarkt en de markt voor nieuwe voertuigen. Iedere markt en ieder merk heeft hierbij een specifieke doelgroep. Als geomarketingexpert raden wij u aan om uw doelgroep duidelijk af te bakenen: weet wie uw klanten zijn, hoe talrijk zij zijn en waar zij aanwezig zijn. Het gebruik van de consumentensegmentatie Dividuals® zorgt dat u toegang krijgt tot deze kritische inzichten om uw marktpotentieel in kaart te brengen.

In voorgaande paragrafen staat bijvoorbeeld dat consumenten uit het Dividualssegment B (Starten en perspectief) vaak over een leasingwagen beschikken. Als u dan ook weet dat hun aandeel dubbel zo hoog is in Brussel dan in andere regio’s weet u meteen ook hoe u uw marketingaanpak moet aanpassen om dit segment te bereiken.

Distributie Dividualssegmenten per regio

Datagedreven inzichten vormen de toekomst

Voor ieder bedrijf dat actief is binnen automotive is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van hun klantenprofiel. Uit deze analyse blijkt duidelijk dat de doelgroep voor nieuwe en tweedehandswagens verschilt en dat de rol van een wagen sterk afhangt van de levensfase. Door met SIRIUS Insight samen te werken kunt u een scherp beeld krijgen van uw doelgroep, waar zij aanwezig zijn en hoe talrijk zij aanwezig zijn. Wij zorgen ook voor heel wat opportuniteiten om ook vlot in contact te komen met uw doelgroep. Contacteer ons voor meer informatie.  

Als buurtontwikkelaar bouwt Matexi al meer dan 75 jaar duurzame huizen en appartementen verspreid over België. Hierbij is het voor hen belangrijk om het juiste type woningen aan te bieden, op de gepaste plaats voor de gepaste huishoudens. Dividuals® is hierbij een waardevol en objectief gegeven dat Matexi toelaat projecten stevig te onderbouwen. Roel Helgers, Market Economist bij Matexi legt uit hoe dit precies in zijn werk gaat.

Wat is Dividuals®?

Dividuals® is een consumentensegmentatie die de Belgische huishoudens indeelt in 10 segmenten en 37 subsegmenten. Het geeft een duidelijk beeld van de levensfases, demografie, de leefomstandigheden, de levenswijze  nook de verblijfplaats van alle Belgische huishoudens. Omdat Dividuals® beschikbaar is voor iedere straatsectie is het mogelijk tal van waardevolle analyses te doen zoals klantenprofilering, exploratie van locaties, analyse van verzorgingsgebieden, voorspellen van de omzet van een nieuw verkooppunt en nog veel meer.

De meerderheid van de kopers wonen reeds in de nabije omgeving

Uit ervaring weet Matexi dat de meerderheid van hun woningen verkocht worden aan huishoudens die reeds in de regio van de panden wonen. Door de Dividualsprofielen van de huishoudens te analyseren die in deze zone wonen kan Matexi ook haar afzetprognoses aanpassen.

Woonbuurten maken is een kapitaalintensief en tijdrovend proces. “Tussen de aankoop van de grond en de oplevering van de woningen verloopt gemiddeld meer dan 7 jaar”, legt Roel uit. “Aan de hand van de Dividualssegmenten die zich in de onmiddellijke omgeving van een site bevinden beschrijven we aan de ontwikkelaars, architecten en het investeringscomité hoe de bevolking is samengesteld en wat hun specifieke eigenschappen en verwachtingen zijn. Dit laat hun toe al deze elementen in acht te nemen bij het ontwikkelen van het gepaste project.”

Snel, objectieve kennis opdoen over de lokale huishoudens

Zowel voor de aankoop van een site, als voor het selecteren van het gepaste bouwproject is lokale kennis belangrijk. “Investeerders en architecten kennen niet ieder detail en specificiteit van iedere locatie in België”, vertelt Roel. “Met Dividuals® is het mogelijk om zeer snel een gedetailleerd beeld te krijgen van de eigenschappen van de bevolking die er woont.”

Naast de Dividualssegmenten gebruikt Matexi eveneens de onderliggende Dividualsfactoren. Die laten op onafhankelijke basis toe zicht te krijgen op het welvaartsniveau, gemiddelde leeftijd, gezinssamenstelling en type huisvesting van de huishoudens en het stedelijk karakter van de omgeving. Deze gegevens gebruikt Matexi zowel op niveau van de straatsectie om een gedetailleerd beeld te verkrijgen, als op gemeentelijk niveau om bepaalde tendensen te onderzoeken. “In bepaalde steden zoals bijvoorbeeld Brussel is de bevolking bijzonder divers, het microniveau dat Dividuals®biedt is in zulke situaties erg waardevol”, vervolledigt Roel.

Ondersteuning van het beslissingsproces

“Door de eigenschappen zoals inkomen, leeftijd, gezinssamenstelling, … van huishoudens op te nemen maken we stevig onderbouwde dossiers met duidelijk kwantificeerbare elementen”, legt Roel uit.

“De gegevens van Dividuals® helpen ons op verschillende niveaus objectieve beslissingen te nemen. Zowel de ontwikkelaars als het investeringscomité kunnen hun buikgevoel objectiveren op basis van betrouwbare en fijnmazige informatie. Ook op strategisch niveau gebruikt Matexi Dividuals® om variaties te observeren en op basis daarvan een langetermijnstrategie te bepalen”, besluit Roel.

MATEXI

“Op basis van de sociologische, demografische en economische informatie aanwezig in Dividuals®, is Matexi in staat een gedetailleerd beeld te krijgen van de lokale bevolking. Voor zowel de evaluatie van de ligging van bouwgronden, het kiezen van het type woningen dat we wensen te ontwikkelen, als de profilering van potentiele kopers is Dividuals® een belangrijk hulpmiddel om objectieve beslissingen te nemen.” Roel Helgers, Market Economist bij Matexi

Over Dividuals®

Met Dividuals® kunt u de diversiteit van de Belgische consumenten visualiseren, om klanten en prospecten te isoleren. Zo weet u wie ze zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, hoe ze consumeren en zich gedragen, welke media ze raadplegen, … De gegevens dekken de volledige bevolking, zodat u de markt beter kunt verkennen en dit met talrijke nuances. U krijgt zo een duidelijk beeld van alle Belgische huishoudens die gegroepeerd zijn volgens hun gelijkenissen en die met precisie gelokaliseerd zijn.

Met deze evolutieve en krachtige segmentatie brengt u uw groeistrategie naar een hoger niveau. Bepaal met Dividuals® de marketing- of ontwikkelingsstrategie voor uw retailnetwerk. Identificeer uw doelgroepen, kwantificeer ze en lokaliseer ze. Gebruik de segmentatie ook bij de bouw van statistische modellen. Er zijn oneindig veel toepassingsmogelijkheden dankzij deze geavanceerde segmentatie die meer dan 2.000 criteria integreert.

Hoewel vakantiegewoonten van Belgen op veel gebieden al lang voorspelbaar zijn, blijkt daar nu toch een kentering in te komen. Vertrekken de Belgen meer of minder dan voordien? Zijn vliegreizen en all-invakanties nog steeds populair? Wat valt er te leren uit veranderingen en hoe worden strategieën best aangepast? SIRIUS Insight deed een onderzoek.

Een lange, rustige rivier?

Lange tijd baseerden de strategieën van professionals in de vakantiesector zich op eerdere boekingen verleden. Als een klant een keer een cruise boekte, ontving hij het jaar daarop promoties voor cruises. Het was een formule die leek te werken. Maar is deze aanpak vandaag de meest effectieve? Die vraag beantwoorden, kan alleen door het aan de consument te vragen. Dat is ook het doel van dit artikel waarin we vooringenomen ideeën vergelijken met de realiteit van de Belgische consument.

Vakantie is een kwestie van middelen

Eerst en vooral zullen mensen met een hogere levensstandaard vaker reizen. Dat lijkt misschien evident, maar mag niet uit het oog verloren worden. 60% van de Belgen gaat minstens één keer per jaar op vakantie en 13% doet dat nooit. De recentste cijfers benaderen de situatie van vóór de gezondheidscrisis.

Belgen op vakantie in 2022

Het is geen verrassing dat mensen met hogere inkomens vaker aangeven dat ze drie keer per jaar op vakantie gaan. Het subsegment J37, ‘Rijke gezinnen in high-end buurt’, waarvan 41% zegt 3 vakanties per jaar op vakantie te gaan, domineert deze categorie. Op de tweede plaats staat met 31%, het subsegment H30, ‘Oudere villawijksenioren’. We merken op dat het B-segment, ‘Starten en perspectief’, er hier uitspringt en dat geldt ook voor alle andere vragen over vakantiegedrag. Dit zijn jongeren die wellicht met hun ouders op vakantie blijven gaan, ook al wonen ze niet meer bij hen.

Gezien deze cijfers is het dus interessant om te kunnen identificeren welke van uw klanten de hoogste inkomens hebben of geïnteresseerd zijn in bepaalde types van reizen. Met een klassiek klantenbestand is dat niet mogelijk. Door uw data over uw klanten te kruisen met onze geavanceerde segmentatie Dividuals® weet u precies tot welke (sub)segmenten uw klanten behoren en kan u zeer gericht aan de slag met uw data.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de segmenten die het vaakst op vakantie gaan, dan zijn dat J, ‘Rijkdom en prestigeen H, ‘Voluit genieten’. Het eerste segment heeft een voorkeur voor skivakanties (tot 20%, meer dan het dubbele van het gemiddelde). Het tweede segment heeft een voorkeur voor cruises (tot 9% tegenover een gemiddelde van 5%) en hotels (60% tegenover een gemiddelde van 50%).[1]

Zoals vroeger?

Hoewel de Belgen nog steeds evenveel op vakantie vertrekken als vóór de gezondheidscrisis, is het interessant om te kijken naar de aard van deze vakanties. We zien een duidelijke daling van het aantal vliegreizen, met een globaal gemiddelde van -6% tussen 2020 en 2022.

Dit zijn natuurlijk algemene cijfers en hoewel ze een zekere breuk aantonen, moeten ze genuanceerd worden volgens de verschillende profielen van vakantiegangers. Aan de ene kant zien we een trend van -12% voor het A-segment ‘Dag tot dag’, en -11% voor het I-segment, ‘Welstellend en ondernemend’. Maar terwijl deze segmenten meer dan andere het vliegtuig lijken te verlaten, zien we dat de daling veel minder groot is voor het G-segment, ‘Tijd voor nieuwe projecten’. Daar zien we een verschil van slechts 2,9%.

Het is interessant om vast te stellen dat autovakanties toenemen en zeker bij gezinnen in Brussel. De angst voor het virus heeft ongetwijfeld zwaarder gewogen dan de overheidsmaatregelen om het aantal voertuigen op onze wegen te verminderen.

Vertrouwen op het verleden is verleden tijd

We zien een veranderend gedrag bij de verschillende categorieën vakantiegangers. Vertrouwen op de oude boekingsdata van je klanten om te anticiperen op hun toekomstige vakanties is een riskante gok.

Niettemin behoudt u best uw klantenbestand. Verrijk uw data en gebruik uw data om de segmenten te identificeren waartoe uw klanten behoren. Definieer dan de meest relevante berichten en media om u op hen te richten. Dit is een manier om elke geïnvesteerde euro te optimaliseren, bijvoorbeeld door enkel een reisbrochure te sturen naar klantenprofielen met een hogere conversieratio, terwijl voor andere klanten een eenvoudig mailbericht volstaat.

SIRIUS Insight kan uw bedrijf, dankzij Dividuals®, ondersteunen. Onze segmentatie is representatief van alle Belgische gezinnen geeft u een gedetailleerd beeld op basis van 2000 criteria. U kunt meer te weten komen over bestaande klanten om zo hun verwachtingen beter te begrijpen en te anticiperen op hun toekomstige reiswensen. Bovendien kan SIRIUS Insight, via een netwerk van partners, helpen om in contact te komen met gekwalificeerde prospecten en een communicatiestrategie te hanteren die is afgestemd op de specifieke kenmerken van uw doelgroep.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning!


[1] N.B. Zoals eerder aangegeven scoren B’s (jongeren die zich recent hebben gevestigd) hoog in alle vakantietypologieën omdat ze vertrekken met (en dankzij) hun ouders. Voor dit artikel sluiten we hen daarom uit van onze observaties.

Huis-aan-huisfolders en lokale marketingcampagnes kosten tuincentra en andere bedrijven in de tuinsector veel geld. Maar zijn dat wel de meest geschikte communicatiemethodes? SIRIUS Insight helpt u de markt op een andere manier te benaderen, om op die manier succesvollere campagnes te ontwikkelen, uw kosten te beperken én uw verkoop te boosten!

De Belgen en hun tuin

Als u reclame wilt maken voor tuinproducten, moet u natuurlijk eerst weten of uw potentiële klant wel een tuin heeft. Logisch, zou u zeggen, maar toch ontvangen veel appartementsbewoners steeds opnieuw reclame voor grasmaaiers en schommels. Hierbij enkele interessante cijfers over het aantal huishoudens dat in een appartement woont: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont 75% in een appartement, in Vlaanderen is dat 27% en in Wallonië 23%. Cijfers die een heel ander licht werpen op het principe ‘gerichte marketing’. Toch zeggen deze cijfers, hoe interessant ook, uiteindelijk niet zo heel veel over de profielen die er in ons land bestaan.

Met onze Dividuals®-consumentensegmentatie kunnen we de Belgische huishoudens opdelen in 10 segmenten (onderverdeeld in 37 subsegmenten). Dat geeft een duidelijk beeld van de nuances binnen de markt op de eigenschappen en het gedrag van de verschillende soorten gezinnen. Een voorbeeld: in de top drie van segmenten die meestal over een tuin beschikken, bevindt zich segment I (welgestelde koppels tussen 35 en 69 jaar oud die niet in een stadscentrum wonen). Het segment I vinden we ook bij de drie segmenten die de grootste kans hebben om een huisdier te bezitten.

Conclusie: het loont de moeite om dit type klant te benaderen met tuinartikelen, maar ook met artikelen over huisdieren. Kijken we wat dieper, dan kunnen we ook de subsegmenten van categorie I van dichterbij bekijken. Hier zien we enerzijds koppels zonder, en anderzijds koppels mét kinderen. Dat maakt het interessant om ook andere producten zoals speelgoed en schommels voor te stellen aan een doelgroep die weliswaar kleiner is, maar mogelijk meer interesse in uw producten heeft.

Het koppelen van uw klanten aan zulke profielen levert heel wat inzichten op! Dankzij deze en andere criteria (huishoudens met of zonder kinderen, met of zonder huisdieren, mobiliteitsgewoontes, vrije tijd, …) komt u te weten waar uw klanten echt naar op zoek zijn en kunt u uw assortiment hieraan aanpassen.

De juiste mediamix

Zoals we eerder zagen, zijn niet-gerichte huis-aan-huisfolders niet de meest aangewezen manier om uw verkoop te boosten. Door een algemene boodschap naar een zo breed mogelijk publiek te sturen, raken uw inspanningen én budgetten immers versnipperd. Kies dus eerder voor gerichte acties zoals geprofileerde direct mailings of reclameborden (OOH & DOOH) in kleinere gebieden met een grote concentratie van interessantere profielen. Zo bespaart u niet alleen kosten, maar vermindert u ook uw ecologische voetafdruk.

Dit zijn enkele voorbeelden van pertinente mediakanalen, waar u uiteraard kanalen als sociale media of SEA en klassieke pers aan moet toevoegen. Gerichte targeting naar uw potentiële klanten moet natuurlijk steeds het vertrekpunt zijn.

Netwerk uitbreiden

Wat geldt voor de optimalisatie van uw winkel, geldt nog meer voor de uitbreiding van uw retailnetwerk. Na de analyse van het profiel van uw klanten kunt u op zoek gaan naar gebieden met gelijkaardige profielen. Zorg er wel steeds voor dat u het marketinggebied van elk winkelpunt correct afbakent, om te vermijden dat uw winkelpunten elkaar kannibaliseren. Op die manier weet u wie uw potentiële klanten zijn en wat hun gevoeligheden zijn; zo dekt u een grotere zone af zonder dat u van scratch moet beginnen.

Conclusie

Wie resultaten wil boeken, moet keuzes maken. En om de juiste keuzes te maken, moet u eerst en vooral uw klanten kennen, maar ook de profielen van de huishoudens in uw marketinggebied. Door te focussen op de profielen met het grootste potentieel, beperkt u de kosten en optimaliseert u uw conversieratio, zonder te vergeten dat u uw klantenbestand uitbreidt.

En daar kan SIRIUS Insight u dankzij Dividuals® bij helpen. Onze consumentensegmentatie is representatief voor alle Belgische huishoudens en biedt een gedetailleerd beeld gebaseerd op 2.000 criteria. Zo leert u uw bestaande klanten beter kennen en kunt u op kaart zien waar er veel gelijkaardige profielen wonen.

Neem contact op voor gepersonaliseerde begeleiding!

Heeft het koninklijk besluit van 1974, herzien in 2021, betreffende de registratie en spreiding van voor het publiek opengestelde apotheken een grote invloed gehad op de markt? Zijn er grote verschillen tussen farmaciegroepen en zelfstandigen? SIRIUS Insight volgt deze sector en zijn ontwikkelingen al vele jaren op de voet. Hier zijn de bevindingen van onze laatste studies.

Een voortdurend dalend aantal

Het totale aantal voor het publiek opengestelde apotheken blijft langzaam dalen, met 4.714 in 2023 tegen 4.929 in 2017, een daling van 215 apotheken (-4,3%). Het aantal apotheken blijft het hoogst in de provincies Henegouwen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Opvallend is ook het hoge aandeel zelfstandige apotheken (80%) in vergelijking met apotheken van farmaciegroepen (20%).

Aantal apotheken per belgië provincie

Een versnelde procedure voor de overplaatsing of fusie van een apotheek

Sinds het nieuwe koninklijk besluit eind 2021 in werking is getreden, zien we een duidelijke versnelling in het besluitvormingsproces voor overplaatsingen en fusies van apotheken. Terwijl het in 2021 gemiddeld nog 345 dagen duurde om tot een beslissing te komen, is die termijn in 2022 gehalveerd (172 dagen). Deze trend lijkt in 2023 bevestigd en zelfs versneld te worden.

Twee profielen, twee benaderingen

Zoals we hierboven hebben aangehaald, zijn zelfstandige apothekers nog steeds de grootste speler in de sector (80 %). Ze hebben een zeer nauwe band met hun klanten en geven massaal de voorkeur aan een overplaatsing in de nabije omgeving. Die algemene trend zie we ook duidelijk terugkomen in het aantal aanvragen: 43% van de aanvragen gaat namelijk over een overplaatsing in de directe omgeving. Farmaciegroepen zijn eerder geneigd om apotheken die verder uit elkaar liggen te laten fuseren en over te plaatsen. In totaal zijn er sinds 2017 meer dan 700 aanvragen ingediend.

Aangezien ze sinds 2017 het grootste aantal apotheken hebben, is het niet meer dan logisch dat de provincies Henegouwen (114 aanvragen), Luik (99) en Oost-Vlaanderen (98) de meeste aanvragen hebben ingediend.

Meerdere uitdagingen

Strenge regels beperken de spelers in de sector in hun locatiekeuze. De locatie moet voldoen aan tal van regels en dient door een landmeter-expert te worden bestudeerd voordat een aanvraag kan worden ingediend. Het wil echter niet zeggen dat een locatie strategisch goed gelegen is als ze aan de wettelijke vereisten voldoet! Zoals elke ondernemer moet de apotheker er immers voor zorgen dat zijn apotheek zo rendabel mogelijk is. Het is dat evenwicht tussen commerciële kwaliteit en wettelijke vereisten waar iedereen tegenwoordig naar moet streven, want met uitzondering van geneesmiddelen waar een voorschrift voor nodig is, wordt de concurrentie met supermarkten, parafarmazaken en diverse online winkels steeds harder.

Een grondige analyse van de verdeling van de gezinnen in het gebied is dan ook cruciaal geworden om de nieuwe locatie optimaal te benutten. Het koopgedrag en de samenstelling van de bevolking kunnen van gebied tot gebied namelijk sterk wijzigen. Als u zich van die elementen bewust bent voordat u een nieuwe locatie kiest, vergroot u drastisch uw kansen op succes en kunt u uw aanbod beter afstemmen op de verwachtingen van de consumenten in de buurt van uw apotheek. SIRIUS Insight helpt zelfstandige en groepsapotheken al vele jaren met hun locatiekeuzes door locatiecriteria te combineren met commerciële aantrekkelijkheid. Dit fictieve voorbeeld toont de verdeling van de gezinnen in een zone van vijf minuten rond een bepaald punt.

Door de koopgewoonten van de meest vertegenwoordigde gezinnen te analyseren, kunnen we ons aanbod beter definiëren (producten die het liefst in de apotheek worden gekocht, online kopers of niet, enz.)  In dit voorbeeld zien we een top 5 die bestaat uit welgestelde gezinnen. Uit de consumptiegewoonten blijkt dat dergelijke gezinnen meer geneigd zijn om online te kopen (met name in segment J, waarvan 32% online farmaceutische aankopen doet, tegenover een landelijk gemiddelde van 26%). Segment H, dat in dit gebied sterk vertegenwoordigd is, heeft een iets meer dan gemiddelde voorkeur om zijn vitamines in de apotheek te kopen (35% tegen 32% gemiddeld). Deze informatie, naast heel wat andere, geeft een beter inzicht in de diensten en producten die aan bod moeten komen om in te spelen op de specifieke eisen van de huishoudens die het meest vertegenwoordigd zijn in uw verzorgingsgebied. U vindt ze in detail in Dividuals® via meer dan 2.000 criteria, 10 segmenten en 37 subsegmenten.

Conclusie: de consument is en blijft het belangrijkste

De sector blijft zich ontwikkelen en lijkt te versnellen. Dit kan een interessante opportuniteit zijn voor elke apotheker die zijn onderneming winstgevender wil maken. Er dient echter wel steeds rekening te worden gehouden met de wettelijke vereisten en de kwaliteit van de omgeving. Het kiezen van de juiste locatie wordt een stuk eenvoudiger als u de verdeling van de gezinnen en hun koopgedrag in kaart kunt brengen.

SIRIUS Insight maakt dit voor iedereen mogelijk. We combineren kennis van het koninklijk besluit met kennis van het sociaal weefsel van het hele Belgische grondgebied. Laat deze belangrijke beslissing in uw leven niet aan het toeval over: neem contact met ons op voor meer informatie en ondersteuning op maat.

N.B.: We hebben tijdelijk gesloten apotheken uitgesloten van deze studie.
Bron vermelden: lijsten verstrekt door het FAGG https://www.fagg.be/nl/MENSELIJK_gebruik/geneesmiddelen/geneesmiddelen/distributie_aflevering/officina

Wie is de Belgische consument?
Wat zijn de evoluties?

Het retaillandschap ondergaat ingrijpende veranderingen om verschillende redenen: inflatie, postcorona, technologische evolutie, veranderingen in het consumptiegedrag … Die druk dwingt retailers om hun positionering en zelfs hun ontwikkelingsstrategie aan te passen.

SIRIUS Insight analyseert al meer dan 30 jaar het gedrag van de Belgische consument en volgt alle trends op. Mobiliteit, aankoopgedrag, woninginrichting, financieel beheer … Meer dan 2.000 thema’s worden door SIRIUS Insight opgevolgd en gegroepeerd in de Dividuals® consumentensegmentatie.

Een recente analyse van SIRIUS Insight bevestigt dat sommige gedragsveranderingen versnellen, onder druk van de huidige economische situatie en de nieuwe gewoonten in het postcoronatijdperk.

Dividuals® bevat gedetailleerde consumentenprofielen die geografisch gelokaliseerd zijn. Bedrijven en instellingen die in contact staan met burgers kunnen deze waardevolle gegevens gebruiken om inzicht te verwerven, te profileren, te targeten en te anticiperen.

Dit zijn de 10 belangrijkste bevindingen aan het begin van dit jaar:

1. Kostenbeheersing gebeurt onder andere door de installatie van zonnepanelen. Vandaag bevestigt 27% van de Belgische huishoudens dat ze fotovoltaïsche panelen hebben.

2. Vakantiereizen zitten weer op hetzelfde niveau als voor corona, maar met een belangrijke verandering. In 2019 nam 52% van de huishoudens het vliegtuig om op vakantie te gaan, in 2022 daalde dit aandeel tot 42%.

3. Slimme en verbonden technologieën zoals smartwatches en home assistants blijven huishoudens op speltempo veroveren en worden onderdeel van het dagelijks leven.

4. De voedingsaankopen veranderen. De populariteit van Colruyt, Delhaize en lokale spelers neemt af, terwijl Albert Heijn en Aldi een stijging kennen van het aantal bezoekers. Laatstgenoemden hebben een sterke prijspositionering.

5. Na enkele jaren van groei stagneert de aankoop van biologische en/of bulkproducten, die vaak als duurder beschouwd worden. Voor dit soort producten gaan gezinnen naar verschillende soorten verkooppunten. De supermarkt blijft het favoriete aankoopkanaal, gevolgd door de speciaalzaak.

6. Maaltijdboxen winnen aan populariteit. In 2022 kocht bijna 30% van de huishoudens ten minste af en toe een box.

7. Wat winkelen betreft, zijn de burgers resoluut omnichannel. Of het nu gaat om solden, geschenken of voor diverse feesten, burgers geven in de eerste plaats de voorkeur aan fysieke winkels, maar ze sluiten online aankopen daarbij niet uit.

8. De belangrijkste redenen om naar een fysieke winkel te gaan zijn de nabijheid, de mogelijkheid om producten te zien en te testen of te passen en de onmiddellijke beschikbaarheid van producten. Online winkelen geniet de voorkeur omdat het gemakkelijker is, het aanbod groter is en de prijzen lager.

9. Gezinnen kijken minder televisie dan voorheen. Vergelijkbare trends werden waargenomen voor radio, kranten en tijdschriften. Het internetgebruik blijft stabiel en het gebruik van sociale netwerken neemt nog altijd licht toe.

10. Bijna 60% van de huishoudens doneert af en toe aan een ngo. 13% van de huishoudens doet dit maandelijks.

Kort samengevat, de consument is op zoek naar gemakkelijke en efficiënte oplossingen en blijft voorzichtig met zijn uitgaven. Het aantal activiteiten (vrije tijd en werk) is hoog en dit dynamisch dagelijks leven staat centraal bij alle bestedingen. De consument is geconnecteerd, maar eist relevantie in de manier waarop u met hem communiceert.

Ontsluier en activeer uw doelgroep met Dividuals®

Die relevantie kunt u bereiken door verder te gaan dan de gemiddelden die we in dit artikel vermelden, want de gemiddelde consument bestaat niet. Elke winkel, elk merk, elk product heeft zijn eigen positionering en doelgroep. Door gegevens te analyseren en vooral door ze te kruisen met objectieve en representatieve marktgegevens zoals Dividuals®, kunt u een plan ontwikkelen voor klantenwerving, activering en uitbreiding.

Contacteer ons om uw gegevens te kruisen met Dividuals® en zo uw klantenprofiel te onthullen.

U denkt misschien dat u uw klanten kent, dankzij uw klantendata. Maar bevatten die wel voldoende relevante gegevens?

De grenzen van interne data

Natuurlijk is klantendata een waardevolle bron van informatie. Ze geven u inzicht in de aankoopgewoontes van uw klanten, de tijdstippen waarop ze het liefst bij u aankopen doen, de gemiddelde besteding, de populairste artikelen, het assortimentsniveau dat de voorkeur geniet … Maar zonder zorgvuldige analyse zijn deze resultaten nutteloos. U moet uw klanten ook in verschillende groepen indelen volgens diverse criteria. Zo krijgt u profielen die overeenkomsten vertonen: de meest regelmatige klanten, zij die in grotere hoeveelheden kopen, de klanten die bepaalde productcategorieën verkiezen, zij die bepaalde productcategorieën helemaal niet kopen …

Staar u niet blind op uw eigen klanten

Vergeet niet dat de klantenkaartgegevens beperkt zijn tot wat zich in uw verkooppunt afspeelt. En dat uw klanten ook een leven hebben buiten uw winkel. De klanten die u identificeert als klanten die geen wijn drinken, kopen bijvoorbeeld misschien liever wijn in een wijnhandel dan in uw supermarkt. Het zou dus zinvol zijn om die specifieke klanten aan te trekken met zeldzamere wijnsoorten. Dit is slechts een voorbeeld, maar het toont aan dat u de gegevens die u hebt vanop afstand moet bekijken.

Leer de 11 miljoen Belgische consumenten kennen

Om uw blik op uw klanten te verruimen en inzicht te krijgen in het consumentengedrag, biedt SIRIUS Insight Dividuals® aan. Dividuals® is een geavanceerde consumentensegmentatie die representatief is voor alle Belgische gezinnen. U kunt Dividuals® kruisen met uw klantendata om te ontdekken tot welke consumentencategorieën uw klanten behoren. Zo onthult u eindelijk informatie waar u voorheen het raden naar had. U leert er niet alleen meer mee over uw bestaande klanten, u kunt er ook nieuwe klanten mee werven en de manier waarop u ze aanspreekt verbeteren.

Indeling van de bevolking in 10 segmenten en 37 subsegmenten

A Dag tot dag
B Starten en perspectief
C Volks en eenvoudig
D Kinderen verlaten het nest
E Modaal en senior
F koers en op dreef
G Tijd voor nieuwe projecten
H Voluit genieten
I Welstellend en ondernemend
J Rijkdom en prestige

Meer weten?

De juiste schoen vinden voor elke klant, dat is waar Maniet in uitblinkt sinds 1903. Door de jaren heen heeft de Belgische retailer een sterk netwerk van verkooppunten opgebouwd met 30 winkels verdeeld over twee merken. Allison Vanderplancke, CEO van Maniet, legt ons uit hoe de Dividuals® consumentensegmentatie hen geholpen heeft om hun klanten beter te begrijpen en de ontwikkelingsstrategie van de keten te bepalen.

Een stap verder

De concurrentiestrijd op de schoenenmarkt is hard. Zowel het aantal als het soort concurrenten (fysieke winkels en online) is groot, en dat dwingt Maniet ertoe zichzelf voortdurend in vraag te stellen. Allison Vanderplancke licht hun filosofie toe: “Onze klanten zijn bijzonder trouw en we doen er alles aan om ze te behouden. Gegevensverzameling, hyperpersonalisatie van aanbiedingen, getrouwheidsacties,… Het is ons doel om onze positie binnen onze dynamische markt alsmaar te versterken.”

Op koers en op dreef, een segment met hoog potentieel

Klantenprofiel van Maniet-Luxus

Dividuals® is representatief voor alle Belgische huishoudens, en maakt het mogelijk om de vele nuances van de markt te onderzoeken. “Door onze klantgegevens te kruisen met Dividuals®, identificeerden we haarfijn onze doelgroep en objectiveerden we ons buikgevoel”, zegt Allison Vanderplancke. “We hadden de indruk dat ons klantenbestand veroudert en dit werd bevestigd in ons klantenprofiel.” Uit de analyse blijkt dat Maniet zowel huishoudens met kinderen en een bovengemiddeld inkomen (F. Op koers en op dreef) aantrekt als een oudere populatie die al jaren trouw is (H. Tijd om te genieten).

“Dankzij Dividuals® kennen we hun mediagedrag en hun voorkeuren voor retail, online… Met deze elementen in de hand kunnen we nu marketingacties opzetten om ons klantenbestand te vernieuwen.”

Winkels openen dichtbij onze doelgroep

Het gebruik van Dividuals® maakt het ook mogelijk look-a-likes te identificeren, te weten hoeveel er zijn en waar ze zich bevinden. Deze waardevolle informatie gebruikte SIRIUS Insight in een scan om hotspots te identificeren. Zo verzekert Maniet zich ervan dat ze zich alleen vestigen op de beste locaties en waar hun doelgroep voldoende aanwezig is. “In de huidige economische situatie kunnen we ons geen fouten veroorloven”, legt Allison Vanderplancke uit.

De hefboom van online naar offline

Maniet is ervan overtuigd dat een omnichannel aanpak de enige manier is om zijn klanten te bedienen. Uit de analyse die met SIRIUS Insight werd uitgevoerd, komen de interacties tussen de webshop en de fysieke winkels duidelijk naar voren. De online verkoop is hoger aan de voet van de winkels. Het ene versterkt het andere.

“ Gegevensverzameling, hyperpersonalisatie van aanbiedingen, getrouwheidsacties,… Het is ons doel om onze positie binnen onze dynamische markt alsmaar te versterken. ”

Allison Vanderplancke, CEO van Maniet

Targeten en personaliseren, evolutiepistes

In de toekomst wil Maniet nog meer beroep doen op Dividuals® voor zijn marketingstrategie. De verrijking van zijn CRM zou het mogelijk maken om op elk moment klantengroepen aan te spreken op basis van hun socio-economische positie, hun interesse voor bepaalde producten, hun potentieel,…

Dividuals®

De Dividuals® consumentensegmentatie is de enige evolutieve database, gebouwd met respect voor de privacy en is gebaseerd op hooggekwalificeerde bronnen. Dividuals® maakt het mogelijk om nauwkeurig alle Belgische huishoudens te lokaliseren, te targeten op basis van hun gewoontes of gedrag en in te zetten voor een brede waaier aan toepassingen.

Maniet Luxus