In 2024 telt België circa 5,1 miljoen huishoudens voor een totaal van 11,6 miljoen inwoners, verspreid over 581 verschillende gemeenten. De nationale statistieken leren ons dat het gemiddelde bruto maandinkomen 3.886€ bedraagt, dat de gemiddelde leeftijd van de bevolking 42 jaar is en dat 19% van de bevolking ouder is dan 65 jaar.

Maar achter deze statistieken schuilt een veel complexere realiteit: de heterogeniteit van de bevolking. Deze heterogeniteit komt tot uiting in de diversiteit van huishoudens evenals in hun verspreiding over het grondgebied. Feit is dat, wat betreft leeftijdsgroepen en inkomens, de 5,1 miljoen huishoudens die België bevolken niet allemaal hetzelfde zijn en zich niet gelijkmatig over het grondgebied verdelen.

Met meer dan 30 jaar ervaring beschikt SIRIUS Insight over een grondige kennis van de Belgische bevolking. Deze expertise is samengevat in Dividuals, de meest geavanceerde consumentensegmentatie op de Belgische markt, beschikbaar voor elke straatsectie. In dit blogartikel gaan we op zoek naar de gemeente die de Belgische bevolking het beste weerspiegelt.

Ontdek de resultaten op onze Dividuals-website

De afgelopen jaren hebben we veranderingen gezien in het aantal wagens per gezin in België. Deze ontwikkeling wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals lage-emissiezones, mobiliteitsplannen, milieubewustzijn en de beschikbaarheid van alternatieve vervoersmiddelen.Laten we de trends en cijfers van dichterbij bekijken om een duidelijk beeld te krijgen van deze evolutie tussen 2018 en 2024.

Evolutie van het aantal wagens per huishouden (2018-2022)

Kaart SIRIUS Insight, Databron Statbel

Algemene Trends

3% meer huishoudens zonder wagen

Een opvallende trend is dat iets meer huishoudens, 3% ten opzichte van 2018, ervoor kiezen om geen wagen meer te bezitten. Deze verandering kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, zoals de verbeterde infrastructuur voor openbaar vervoer, het groeiende bewustzijn van milieukwesties en de opkomst van deelauto’s en andere mobiliteitsdiensten. Ondanks deze dalende trend blijft het aandeel huishoudens die over een wagen beschikt hoog. Zo zien we dat 85% van de huishoudens toegang heeft tot een eigen wagen of een leasingwagen.

Wagens en alternatieve vervoersmiddelen in de stadskern

In de stadskern beschikt slechts 1 op de 2 huishoudens over een wagen. Dit is een duidelijke indicatie van de verschuiving naar alternatieve vervoersmiddelen in stedelijke gebieden. Fiets- en voetgangersvriendelijke infrastructuur, gecombineerd met beperkingen op autoverkeer, LEZ zones en parkeerplaatsen, moedigen inwoners aan om minder afhankelijk te zijn van privéauto’s.

De opkomst van deelfietsen, deelsteps en e-bikes biedt inwoners flexibele en milieuvriendelijke opties voor korte en middellange afstanden. Deze vormen van micromobiliteit zijn populair geworden onder stedelingen.

Hoger aantal wagens per huishouden buiten grote steden

Buiten de stadskern, en vooral naarmate de afstand tot een stad toeneemt, neemt het aantal wagens per huishouden toe. In landelijke gebieden en voorsteden zijn gezinnen sterk afhankelijk van hun auto wegens de beperktere vervoersopties.

Gemiddeld aantal wagens per huishouden en bevolkingsvolumes

Kaart SIRIUS Insight, Databron Statbel

Regionale trends

Brussel

In Brussel zien we een sterke daling van het aantal wagens per huishouden, met een afname van 6% tussen 2018 en 2022. Mogelijke verklaringen hierbij zijn de verkeersvrije zones, fileleed, beperkte parkeermogelijkheden met hogere parkeertarieven en de talrijke opties voor openbaar vervoer en alternatieve mobiliteit.

Vlaanderen

In Vlaanderen is er een gematigde daling in het aantal wagens per huishouden, variërend van 1% tot 4%. Dit wijst op een geleidelijke verandering waarbij steeds meer gezinnen kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, hoewel de auto nog steeds een belangrijk vervoermiddel blijft voor velen.

Wallonië

In Wallonië is er echter sprake van een stabilisatie en zelfs een toename van het aantal wagens per huishouden. Deze stijging zien we onder meer in de Samber- en Maasvallei evenals in de meer afgelegen en landelijke gebieden. Een mogelijke verklaring vinden we in de grotere afstanden tussen steden en gemeenten evenals het beperktere aanbod aan openbaar vervoer.

Starters en tweeverdieners koploper op vlak van leasing

Wanneer we het wagenbezit bekijken doorheen de consumentensegmentatie Dividuals® zien we dat een aanzienlijk aandeel van de huishoudens over een leasingwagen beschikt. Als we deze trend van dichterbij bekijken zien we dat het over specifieke Dividuals-segmenten gaat. Dividuals® is onze consumentensegmentatie die de Belgische consumenten indeelt op basis van gelijkaardige kenmerken (sociodemografisch, socio-economisch, woonomgeving) en gedrag. Zo merken we bijvoorbeeld dat het segment B (Starten en perspectief) het hoogst scoort voor leasingwagens. Ongeveer 40% van deze jonge huishoudens beschikt over een leasingwagen. Ook het segment F (Op koers en op dreef) scoort hoog. Bij deze tweeverdieners met peuters beschikt meer dan 30% over minstens één leasingwagen.

Wie koopt elektrische wagens?

Vandaag wordt de elektrische wagenverkoop sterk aangestuurd door de leasingmarkt. Als we kijken naar het klantenprofiel van elektrische wagens zien we dezelfde Dividualssegmenten terugkomen als voor leasingwagens. De verstrenging van de regelgeving en de komst van andere en goedkopere merken zorgt mogelijk voor een nieuwe dynamiek in deze markt.

Modale senioren zijn trouw aan hun wagen

Als we kijken naar de leeftijd van de wagens waarover huishoudens beschikken merken we logischerwijze dat segmenten met hoge leasingpercentages over zeer recente wagens beschikken. Wanneer we verder de cijfers onderzoeken merken we opvallende trends. Bijna 70% van de huishoudens van segment E (Modaal en senior) is de eerste eigenaar van hun auto. Ook bij segment H (Voluit genieten) merken we een gelijkaardige trend. Deze huishoudens kopen dus bijna systematisch hun wagen nieuw, maar gebruiken deze gedurende een veel langere periode. Huishoudens uit de segmenten A (Dag tot dag), B (Starten en perspectief), C (Volks en eenvoudig) en F (Op koers en op dreef) die niet over een leasingwagen beschikken, kiezen vaker voor een tweedehandswagen.

Waar ligt uw marktpotentieel?

De automotivemarkt is een complexe markt. Merken en distributeurs zijn geconfronteerd met een markt in volle transformatie en tal van deelmarkten: de leasingmarkt, de tweedehandsmarkt en de markt voor nieuwe voertuigen. Iedere markt en ieder merk heeft hierbij een specifieke doelgroep. Als geomarketingexpert raden wij u aan om uw doelgroep duidelijk af te bakenen: weet wie uw klanten zijn, hoe talrijk zij zijn en waar zij aanwezig zijn. Het gebruik van de consumentensegmentatie Dividuals® zorgt dat u toegang krijgt tot deze kritische inzichten om uw marktpotentieel in kaart te brengen.

In voorgaande paragrafen staat bijvoorbeeld dat consumenten uit het Dividualssegment B (Starten en perspectief) vaak over een leasingwagen beschikken. Als u dan ook weet dat hun aandeel dubbel zo hoog is in Brussel dan in andere regio’s weet u meteen ook hoe u uw marketingaanpak moet aanpassen om dit segment te bereiken.

Conclusie

De evolutie van het aantal wagens per gezin tussen 2018 en 2024 toont een complex beeld van veranderende mobiliteitspatronen in België. Terwijl stedelijke gebieden zoals Brussel aanzienlijke dalingen zien in autogebruik, blijven landelijke gebieden afhankelijk van de auto. Vlaanderen toont een gematigde afname, terwijl Wallonië zelfs een toename vertoont in het aantal wagens per huishouden.

Deze trends benadrukken de noodzaak voor de sector en beleidsmakers om regionaal gedifferentieerde strategieën te ontwikkelen die rekening houden met de unieke vervoersbehoeften en -voorkeuren van hun inwoners. Door met SIRIUS Insight samen te werken kunt u een scherp beeld krijgen van uw doelgroep, waar zij aanwezig zijn en hoe talrijk zij aanwezig zijn. Wij zorgen ook voor heel wat opportuniteiten om ook vlot in contact te komen met uw doelgroep. Contacteer ons voor meer informatie. 

“Dividuals Trends 2024: Beyond the Screen – 8 Trends in een On-Demand Economie” analyseert de nieuwste trends in consumentengedrag. Deze trends worden beïnvloed door digitalisering, economische druk, veranderende communicatie en mobiliteitsuitdagingen. Ontdek hoe deze factoren de voorkeuren en het koopgedrag van Belgische consumenten vormgeven. De whitepaper maakt gebruik van uitgebreide data van Dividuals, onze consumentensegmentatie.

SIRIUS Insight, met 30 jaar ervaring in geomarketing en consumentendata, biedt nauwkeurige antwoorden op strategische vragen over de consumptiegewoonten van uw klanten en de ontwikkeling van uw retailnetwerk. Wij plaatsen uw klanten centraal in onze analyses en bieden diepgaande inzichten, gebaseerd op de uitgebreide gegevens van Dividuals.

Ontdek de website op onze Dividuals-website

Krijg ongeëvenaarde inzichten in de eetgewoonten van Belgische huishoudens met onze nieuwste whitepaper.

Al meer dan 30 jaar monitort en analyseert SIRIUS Insight het gedrag van de Belgische consument. Mobiliteit, aankoopgewoonten, huisuitrusting, financieel beheer en meer dan 2.000 onderwerpen worden door SIRIUS Insight gemonitord en gegroepeerd binnen de consumentensegmentatie Dividuals®.

Deze whitepaper behandelt specifiek de eetgewoonten van Belgische consumenten en beslaat elementen zoals supermarkten, maaltijdbezorging, eetgelegenheden en nog veel meer. Naast het onderzoeken van algemene trends in Belgische huishoudens, strekt onze analyse zich uit tot regionale variaties, evoluerende patronen door de jaren heen en het type huishoudens dat de hoogste voorkeuren vertoont via onze Dividuals-segmentatie.

Ontdek de whitepaper op de website van Dividuals

De meeste bedrijven beseffen vandaag dat klantendata verzamelen en analyseren cruciaal is voor hun succes. Toch merken we dat heel wat bedrijven enkel focussen op hun eigen data waardoor ze geen zicht hebben op hun onbenutte marktkansen. Als we kijken naar de gebruiksdoeleinden van klantendata zien we dat deze voornamelijk gebruikt worden voor marketingcampagnes en slechts in beperkte mate voor diepgaande analyses en strategie.

Deze blogpost belicht dit probleem en stelt voor hoe een meer holistische benadering van klantendata, inclusief gedragsmatige inzichten, kan leiden tot beter begrip van klantengedrag, gepersonaliseerde marketingstrategieën en het vergroten van klanttevredenheid en winstgevendheid.

Een beperkte visie door enkel interne verkoopsdata te gebruiken

Veel bedrijven gebruiken enkel interne verkoopsdata om hun marketingstrategieën te sturen. Deze data zijn waardevol maar ze reflecteren enkel de huidige waarde van klanten en missen belangrijke externe factoren die inzicht geven in het potentieel van klanten. Dit beperkte zicht kan leiden tot diverse problemen:

Integratie van objectieve consumentendata

De integratie van objectieve en betrouwbare consumentendata speelt dus een cruciale rol in het begrijpen van klantengedrag en het identificeren van groeipotentieel. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van onze consumentensegmentatie Dividuals®. Deze geavanceerde consumentensegmentatie biedt een multidimensionaal beeld op de klanten van bedrijven en de Belgische consumenten.

Dividuals combineert een gedetailleerde segmentatie in levensfasen, rijke thematische inzichten en geografische data, waardoor bedrijven een diepgaand begrip krijgen van de Belgische huishoudens. Dit stelt hen in staat om hun eigen klantendata in perspectief te plaatsen van de bevolking, te begrijpen hoe klanten zich werkelijk gedragen en het onbenutte groeipotentieel te identificeren.

De krachten van Dividuals

Door de integratie van Dividuals kunnen bedrijven hun klantendata verrijken met objectieve en betrouwbare consumentendata die niet aanwezig is in hun eigen klantenbestand. Dit verbetert de nauwkeurigheid van hun marketingstrategieën en maakt de data ook campaignable, waardoor een naadloze uitvoering mogelijk is via diverse kanalen zoals media, direct mail, bannering, social en e-mailmarketing.

Conclusie

Bedrijven die uitsluitend hun interne klantendata gebruiken laten significante kansen in de markt liggen en ondervinden uitdagingen bij het structureren en effectief benutten van hun data voor marketingdoeleinden.

De integratie van gedragsmatige consumentendata, zoals onze consumentensegmentatie Dividuals, opent de deur naar een breder en diepgaander begrip van de markt. Dit stelt organisaties in staat om niet alleen hun bestaande verkoopcijfers te verhogen, maar ook onontgonnen groeimogelijkheden te identificeren en te exploiteren. Het is essentieel voor bedrijven om hun blik te verruimen voorbij de grenzen van hun eigen klantendata en om objectieve en betrouwbare consumentendata te integreren.

Ontsluit de kracht van uw klantgegevens door deze te kruisen met Dividuals®.

Neem contact met ons op om aan de slag te gaan met Dividuals®.

SIRIUS Insight verwerkt persoons- en andere gegevens in overeenstemming met de geldende wetten en regelgeving. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring.

De verdwijning van 3rd party cookies, het verlies aan doeltreffendheid van de klassieke media en de zoektocht naar doorgedreven targeting zijn verschillende uitdagingen waarmee de reclamewereld kampt. Gezien deze evoluties, blijft (D)OOH-reclame een essentiële positie innemen. Door de handen in elkaar te slaan met SIRIUS Insight positioneert Clear Channel zich niet alleen als een innovator maar ook als het gezicht van de volgende ingrijpende revolutie op het vlak van (D)OOH-reclame. Samen plaatsen ze micro-targeting op de voorgrond om tegemoet te komen aan de noden van adverteerders. Valérie De Coster, Head Of Research and Insights bij Clear Channel, geeft een woordje uitleg.

Een aanbod op maat van de adverteerders

Vaste netwerken van borden/schermen zijn niet langer de enige optie voor adverteerders. Vandaag kunnen adverteerders bij Clear
Channel terecht voor verfijnde selecties aan reclameborden en -schermen die de doelgroep op precieze wijze bereiken. “ De borden en schermen worden geselecteerd op basis van meer dan 550 criteria. Hiermee verzekeren we relevantie en optimale zichtbaarheid ”, legt Valérie De Coster uit. Deze benadering zorgt voor een sterkere band met de doelgroep en dus campagnes met meer impact. “ Met een decenium ervaring met data onderscheiden we ons met ‘People & Places’, dat erkend is om de kwaliteit en rijkdom van de data. In 2017 ontving Clear Channel hiervoor de Gold AMMA Award ”, legt Valérie De Coster uit.

Sociodemografische criteria en consumentenvoorkeuren voor precieze targeting

Clear Channel heeft de wijze waarop adverteerders zich tot hun doelgroep richten op ingrijpende wijze veranderd. Of ze zich nu richten tot gezinnen met kinderen, bemiddelde huishoudens, professionals, ecoverantwoordelijke gezinnen of senioren die houden van luxereizen, de waaier van sociodemografische en gedragscriteria met Dividuals maakt het mogelijk om specifieke nichegroepen te bereiken. Ook tal van andere opties zijn mogelijk: gezinssamenstelling, inkomen, type woonplaats, vrijetijdsbesteding, voorkeuren voor online winkelen of aankopen in een fysieke winkel, eetgewoonten, favoriete merken en nog veel meer andere aspecten zijn voortaan selectiecriteria om uiterst gerichte campagnes uit te werken.

Integratie van programmatic advertising door Clear Channel

Voor Clear Channel is innovatie cruciaal. Daarom hebben zij de revolutie van de programmatic
advertising omarmd. Deze geautomatiseerde inkoopbenadering van advertentieruimte is gebaseerd op technologie en real-time data. Dankzij deze affiniteitsbenadering garandeert Clear Channel aan
adverteerders dat elke advertentieruimte op hun digitale borden zowel qua kosten is geoptimaliseerd als nauwkeurig is getarget. Zo houdt elke advertentie rekening met het publiek, hun interesses en gedragingen, waardoor de adverteerders van een maximale return on investment genieten.

(Digital) Out-of-Home-reclame heeft de evolutie van reclame door de eeuwen meegemaakt. Terwijl digitalisering vandaag het hoofd moet bieden aan vele onzekerheden, blijft (D)OOH een pijler van stabiliteit.
Dankzij constante vernieuwingen op het vlak van precieze targeting, profileert het zich als het medium van de toekomst, op basis van een solide erfenis.

Valérie De Coster, Head Of Research and Insights @ Clear Channel

Robuuste data voor fijne targeting

Clear Channel, dat sinds 2016 samenwerkt met SIRIUS Insight, heeft een innovatieve benadering voor targeting ontwikkeld die gebaseerd is op de affiniteiten van de gezinnen. Betrouwbare data, een transparante methodologie en een nauwgezette evaluatie van de doelgroepen staan centraal in deze
samenwerking. Door de focus te leggen op de invloedszones van de panelen/schermen en met de invoering van Dividuals®, is Clear Channel in staat om een uitgebreid assortiment van scores aan te bieden die gebaseerd zijn op affiniteits-, sociodemografische en socio-economische criteria.

Transparant en betrouwbaar

Clear Channel plaatst transparantie centraal in haar strategie. In een wereld waar vertrouwen essentieel is, is de helderheid van de gebruikte methodologieën van cruciaal belang. De bekendheid van SIRIUS Insight, de duidelijkheid van de gebruikte methoden en robuuste data laten Clear Channel toe een vertrouwensrelatie te bouwen met adverteerders.

Het elan van Clear Channel

In een wereld waar de digitalisering razendsnel evolueert, profileert Clear Channel zich met zijn affiniteitgerichte en programmatorische benadering als de pijler in de toekomst voor buitenreclame. Precisie wordt het kernwoord van de toekomst.

Het autogebruik en -bezit in België kent heel wat contrasten. Laten we de motor starten en door de data van SIRIUS Insight navigeren, waarbij we Dividuals® consumentensegmenten verkennen om te begrijpen wat de Belg echt achter het stuur drijft. In deze analyse kijken we eerst naar een aantal cijfers over het wagenbezit en nadien het gedrag van huishoudens.

Het contrasterende autolandschap: Brussel vs. Vlaanderen en Wallonië

Volgens de data van Statbel over het aantal wagens per huishouden beschikt 73% van de huishoudens in België over minimum één wagen. De regio die hier het sterkst van afwijkt is Brussel. Uit de recentste cijfers blijkt dat 55% van de huishoudens er geen wagen bezit. In Vlaanderen en Wallonië, beschikken 23% van de huishoudens niet over een wagen.

Huishoudens die geen wagen hebben

De kaart hieronder geeft twee inzichten voor iedere gemeente in België: hoeveel huishoudens er zijn en welk aandeel van deze huishoudens geen wagen heeft. Grote symbolen zijn gemeenten met een grote bevolking en donkere symbolen zijn gemeenten met een belangrijk aandeel autoloze huishoudens. We zien meteen dat in steden als Brussel, Antwerpen, Luik, Gent en Charleroi het aandeel huishoudens dat niet over een wagen beschikt het hoogst is (meer dan 35% van de huishoudens). Zodra de afstand tot stadscentra toeneemt zijn er minder wagenloze huishoudens.

Aandeel huishoudens zonder wagen
Kaart SIRIUS Insight, databron Statbel

Aantal wagens per huishouden

In functie van gezinsgrootte, woonomgeving en levensfase gebruiken gezinnen meer dan één wagen voor hun verplaatsingen. Op de kaart hieronder kijken we per gemeente naar het gemiddelde aantal wagens per huishouden. Gemeenten in oranjetinten hebben gemiddeld minder dan één wagen per huishouden en gemeenten in blauwtinten beschikken gemiddeld over meer dan één wagen per huishouden. Net als in de vorige analyse zien we dat huishoudens in grootsteden over minder wagens beschikken. Daarnaast merken we ook dat de wagenuitrusting in meer bemiddelde gemeenten zoals bijvoorbeeld in Waals-Brabant aanzienlijk hoger is dan bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en en de provincie Luxemburg.

Aantal wagens per huishouden (grijs = 1 wagen per huishouden)
Kaart SIRIUS Insight, Databron Statbel

Starters en tweeverdieners koploper op vlak van leasing

Wanneer we het wagenbezit bekijken doorheen de consumentensegmentatie Dividuals® zien we dat een aanzienlijk aandeel van de huishoudens over een leasingwagen beschikt. Als we deze trend van dichterbij bekijken zien we dat het over specifieke Dividuals-segmenten gaat. Dividuals® is onze consumentensegmentatie die de Belgische consumenten indeelt op basis van gelijkaardige kenmerken (sociodemografisch, socio-economisch, woonomgeving) en gedrag. Zo merken we bijvoorbeeld dat het segment B (Starten en perspectief) het hoogst scoort voor leasingwagens. Ongeveer 40% van deze jonge huishoudens beschikt over een leasingwagen. Ook het segment F (Op koers en op dreef) scoort hoog. Bij deze tweeverdieners met peuters beschikt meer dan 30% over minstens één leasingwagen.

Wie koopt elektrische wagens?

Vandaag wordt de elektrische wagenverkoop sterk aangestuurd door de leasingmarkt. Als we kijken naar het klantenprofiel van elektrische wagens zien we dezelfde Dividualssegmenten terugkomen als voor leasingwagens. De verstrenging van de regelgeving en de komst van andere en goedkopere merken zorgt mogelijk voor een nieuwe dynamiek in deze markt.

Modale senioren zijn trouw aan hun wagen

Als we kijken naar de leeftijd van de wagens waarover huishoudens beschikken merken we logischerwijze dat segmenten met hoge leasingpercentages over zeer recente wagens beschikken. Wanneer we verder de cijfers onderzoeken merken we opvallende trends. Bijna 70% van de huishoudens van segment E (Modaal en senior) is de eerste eigenaar van hun auto. Ook bij segment H (Voluit genieten) merken we een gelijkaardige trend. Deze huishoudens kopen dus bijna systematisch hun wagen nieuw, maar gebruiken deze gedurende een veel langere periode. Zo is meer dan een derde van hun wagens 9 jaar of ouder. Huishoudens uit de segmenten A (Dag tot dag), B (Starten en perspectief), C (Volks en eenvoudig) en F (Op koers en op dreef) die niet over een leasingwagen beschikken, kiezen vaker voor een tweedehandswagen.

Waar ligt uw marktpotentieel?

De automotivemarkt is een complexe markt. Merken en distributeurs zijn geconfronteerd met een markt in volle transformatie en tal van deelmarkten: de leasingmarkt, de tweedehandsmarkt en de markt voor nieuwe voertuigen. Iedere markt en ieder merk heeft hierbij een specifieke doelgroep. Als geomarketingexpert raden wij u aan om uw doelgroep duidelijk af te bakenen: weet wie uw klanten zijn, hoe talrijk zij zijn en waar zij aanwezig zijn. Het gebruik van de consumentensegmentatie Dividuals® zorgt dat u toegang krijgt tot deze kritische inzichten om uw marktpotentieel in kaart te brengen.

In voorgaande paragrafen staat bijvoorbeeld dat consumenten uit het Dividualssegment B (Starten en perspectief) vaak over een leasingwagen beschikken. Als u dan ook weet dat hun aandeel dubbel zo hoog is in Brussel dan in andere regio’s weet u meteen ook hoe u uw marketingaanpak moet aanpassen om dit segment te bereiken.

Distributie Dividualssegmenten per regio

Datagedreven inzichten vormen de toekomst

Voor ieder bedrijf dat actief is binnen automotive is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van hun klantenprofiel. Uit deze analyse blijkt duidelijk dat de doelgroep voor nieuwe en tweedehandswagens verschilt en dat de rol van een wagen sterk afhangt van de levensfase. Door met SIRIUS Insight samen te werken kunt u een scherp beeld krijgen van uw doelgroep, waar zij aanwezig zijn en hoe talrijk zij aanwezig zijn. Wij zorgen ook voor heel wat opportuniteiten om ook vlot in contact te komen met uw doelgroep. Contacteer ons voor meer informatie.  

Als buurtontwikkelaar bouwt Matexi al meer dan 75 jaar duurzame huizen en appartementen verspreid over België. Hierbij is het voor hen belangrijk om het juiste type woningen aan te bieden, op de gepaste plaats voor de gepaste huishoudens. Dividuals® is hierbij een waardevol en objectief gegeven dat Matexi toelaat projecten stevig te onderbouwen. Roel Helgers, Market Economist bij Matexi legt uit hoe dit precies in zijn werk gaat.

Wat is Dividuals®?

Dividuals® is een consumentensegmentatie die de Belgische huishoudens indeelt in 10 segmenten en 37 subsegmenten. Het geeft een duidelijk beeld van de levensfases, demografie, de leefomstandigheden, de levenswijze  nook de verblijfplaats van alle Belgische huishoudens. Omdat Dividuals® beschikbaar is voor iedere straatsectie is het mogelijk tal van waardevolle analyses te doen zoals klantenprofilering, exploratie van locaties, analyse van verzorgingsgebieden, voorspellen van de omzet van een nieuw verkooppunt en nog veel meer.

De meerderheid van de kopers wonen reeds in de nabije omgeving

Uit ervaring weet Matexi dat de meerderheid van hun woningen verkocht worden aan huishoudens die reeds in de regio van de panden wonen. Door de Dividualsprofielen van de huishoudens te analyseren die in deze zone wonen kan Matexi ook haar afzetprognoses aanpassen.

Woonbuurten maken is een kapitaalintensief en tijdrovend proces. “Tussen de aankoop van de grond en de oplevering van de woningen verloopt gemiddeld meer dan 7 jaar”, legt Roel uit. “Aan de hand van de Dividualssegmenten die zich in de onmiddellijke omgeving van een site bevinden beschrijven we aan de ontwikkelaars, architecten en het investeringscomité hoe de bevolking is samengesteld en wat hun specifieke eigenschappen en verwachtingen zijn. Dit laat hun toe al deze elementen in acht te nemen bij het ontwikkelen van het gepaste project.”

Snel, objectieve kennis opdoen over de lokale huishoudens

Zowel voor de aankoop van een site, als voor het selecteren van het gepaste bouwproject is lokale kennis belangrijk. “Investeerders en architecten kennen niet ieder detail en specificiteit van iedere locatie in België”, vertelt Roel. “Met Dividuals® is het mogelijk om zeer snel een gedetailleerd beeld te krijgen van de eigenschappen van de bevolking die er woont.”

Naast de Dividualssegmenten gebruikt Matexi eveneens de onderliggende Dividualsfactoren. Die laten op onafhankelijke basis toe zicht te krijgen op het welvaartsniveau, gemiddelde leeftijd, gezinssamenstelling en type huisvesting van de huishoudens en het stedelijk karakter van de omgeving. Deze gegevens gebruikt Matexi zowel op niveau van de straatsectie om een gedetailleerd beeld te verkrijgen, als op gemeentelijk niveau om bepaalde tendensen te onderzoeken. “In bepaalde steden zoals bijvoorbeeld Brussel is de bevolking bijzonder divers, het microniveau dat Dividuals®biedt is in zulke situaties erg waardevol”, vervolledigt Roel.

Ondersteuning van het beslissingsproces

“Door de eigenschappen zoals inkomen, leeftijd, gezinssamenstelling, … van huishoudens op te nemen maken we stevig onderbouwde dossiers met duidelijk kwantificeerbare elementen”, legt Roel uit.

“De gegevens van Dividuals® helpen ons op verschillende niveaus objectieve beslissingen te nemen. Zowel de ontwikkelaars als het investeringscomité kunnen hun buikgevoel objectiveren op basis van betrouwbare en fijnmazige informatie. Ook op strategisch niveau gebruikt Matexi Dividuals® om variaties te observeren en op basis daarvan een langetermijnstrategie te bepalen”, besluit Roel.

MATEXI

“Op basis van de sociologische, demografische en economische informatie aanwezig in Dividuals®, is Matexi in staat een gedetailleerd beeld te krijgen van de lokale bevolking. Voor zowel de evaluatie van de ligging van bouwgronden, het kiezen van het type woningen dat we wensen te ontwikkelen, als de profilering van potentiele kopers is Dividuals® een belangrijk hulpmiddel om objectieve beslissingen te nemen.” Roel Helgers, Market Economist bij Matexi

Over Dividuals®

Met Dividuals® kunt u de diversiteit van de Belgische consumenten visualiseren, om klanten en prospecten te isoleren. Zo weet u wie ze zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, hoe ze consumeren en zich gedragen, welke media ze raadplegen, … De gegevens dekken de volledige bevolking, zodat u de markt beter kunt verkennen en dit met talrijke nuances. U krijgt zo een duidelijk beeld van alle Belgische huishoudens die gegroepeerd zijn volgens hun gelijkenissen en die met precisie gelokaliseerd zijn.

Met deze evolutieve en krachtige segmentatie brengt u uw groeistrategie naar een hoger niveau. Bepaal met Dividuals® de marketing- of ontwikkelingsstrategie voor uw retailnetwerk. Identificeer uw doelgroepen, kwantificeer ze en lokaliseer ze. Gebruik de segmentatie ook bij de bouw van statistische modellen. Er zijn oneindig veel toepassingsmogelijkheden dankzij deze geavanceerde segmentatie die meer dan 2.000 criteria integreert.

Hoewel vakantiegewoonten van Belgen op veel gebieden al lang voorspelbaar zijn, blijkt daar nu toch een kentering in te komen. Vertrekken de Belgen meer of minder dan voordien? Zijn vliegreizen en all-invakanties nog steeds populair? Wat valt er te leren uit veranderingen en hoe worden strategieën best aangepast? SIRIUS Insight deed een onderzoek.

Een lange, rustige rivier?

Lange tijd baseerden de strategieën van professionals in de vakantiesector zich op eerdere boekingen verleden. Als een klant een keer een cruise boekte, ontving hij het jaar daarop promoties voor cruises. Het was een formule die leek te werken. Maar is deze aanpak vandaag de meest effectieve? Die vraag beantwoorden, kan alleen door het aan de consument te vragen. Dat is ook het doel van dit artikel waarin we vooringenomen ideeën vergelijken met de realiteit van de Belgische consument.

Vakantie is een kwestie van middelen

Eerst en vooral zullen mensen met een hogere levensstandaard vaker reizen. Dat lijkt misschien evident, maar mag niet uit het oog verloren worden. 60% van de Belgen gaat minstens één keer per jaar op vakantie en 13% doet dat nooit. De recentste cijfers benaderen de situatie van vóór de gezondheidscrisis.

Belgen op vakantie in 2022

Het is geen verrassing dat mensen met hogere inkomens vaker aangeven dat ze drie keer per jaar op vakantie gaan. Het subsegment J37, ‘Rijke gezinnen in high-end buurt’, waarvan 41% zegt 3 vakanties per jaar op vakantie te gaan, domineert deze categorie. Op de tweede plaats staat met 31%, het subsegment H30, ‘Oudere villawijksenioren’. We merken op dat het B-segment, ‘Starten en perspectief’, er hier uitspringt en dat geldt ook voor alle andere vragen over vakantiegedrag. Dit zijn jongeren die wellicht met hun ouders op vakantie blijven gaan, ook al wonen ze niet meer bij hen.

Gezien deze cijfers is het dus interessant om te kunnen identificeren welke van uw klanten de hoogste inkomens hebben of geïnteresseerd zijn in bepaalde types van reizen. Met een klassiek klantenbestand is dat niet mogelijk. Door uw data over uw klanten te kruisen met onze geavanceerde segmentatie Dividuals® weet u precies tot welke (sub)segmenten uw klanten behoren en kan u zeer gericht aan de slag met uw data.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de segmenten die het vaakst op vakantie gaan, dan zijn dat J, ‘Rijkdom en prestigeen H, ‘Voluit genieten’. Het eerste segment heeft een voorkeur voor skivakanties (tot 20%, meer dan het dubbele van het gemiddelde). Het tweede segment heeft een voorkeur voor cruises (tot 9% tegenover een gemiddelde van 5%) en hotels (60% tegenover een gemiddelde van 50%).[1]

Zoals vroeger?

Hoewel de Belgen nog steeds evenveel op vakantie vertrekken als vóór de gezondheidscrisis, is het interessant om te kijken naar de aard van deze vakanties. We zien een duidelijke daling van het aantal vliegreizen, met een globaal gemiddelde van -6% tussen 2020 en 2022.

Dit zijn natuurlijk algemene cijfers en hoewel ze een zekere breuk aantonen, moeten ze genuanceerd worden volgens de verschillende profielen van vakantiegangers. Aan de ene kant zien we een trend van -12% voor het A-segment ‘Dag tot dag’, en -11% voor het I-segment, ‘Welstellend en ondernemend’. Maar terwijl deze segmenten meer dan andere het vliegtuig lijken te verlaten, zien we dat de daling veel minder groot is voor het G-segment, ‘Tijd voor nieuwe projecten’. Daar zien we een verschil van slechts 2,9%.

Het is interessant om vast te stellen dat autovakanties toenemen en zeker bij gezinnen in Brussel. De angst voor het virus heeft ongetwijfeld zwaarder gewogen dan de overheidsmaatregelen om het aantal voertuigen op onze wegen te verminderen.

Vertrouwen op het verleden is verleden tijd

We zien een veranderend gedrag bij de verschillende categorieën vakantiegangers. Vertrouwen op de oude boekingsdata van je klanten om te anticiperen op hun toekomstige vakanties is een riskante gok.

Niettemin behoudt u best uw klantenbestand. Verrijk uw data en gebruik uw data om de segmenten te identificeren waartoe uw klanten behoren. Definieer dan de meest relevante berichten en media om u op hen te richten. Dit is een manier om elke geïnvesteerde euro te optimaliseren, bijvoorbeeld door enkel een reisbrochure te sturen naar klantenprofielen met een hogere conversieratio, terwijl voor andere klanten een eenvoudig mailbericht volstaat.

SIRIUS Insight kan uw bedrijf, dankzij Dividuals®, ondersteunen. Onze segmentatie is representatief van alle Belgische gezinnen geeft u een gedetailleerd beeld op basis van 2000 criteria. U kunt meer te weten komen over bestaande klanten om zo hun verwachtingen beter te begrijpen en te anticiperen op hun toekomstige reiswensen. Bovendien kan SIRIUS Insight, via een netwerk van partners, helpen om in contact te komen met gekwalificeerde prospecten en een communicatiestrategie te hanteren die is afgestemd op de specifieke kenmerken van uw doelgroep.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning!


[1] N.B. Zoals eerder aangegeven scoren B’s (jongeren die zich recent hebben gevestigd) hoog in alle vakantietypologieën omdat ze vertrekken met (en dankzij) hun ouders. Voor dit artikel sluiten we hen daarom uit van onze observaties.

Huis-aan-huisfolders en lokale marketingcampagnes kosten tuincentra en andere bedrijven in de tuinsector veel geld. Maar zijn dat wel de meest geschikte communicatiemethodes? SIRIUS Insight helpt u de markt op een andere manier te benaderen, om op die manier succesvollere campagnes te ontwikkelen, uw kosten te beperken én uw verkoop te boosten!

De Belgen en hun tuin

Als u reclame wilt maken voor tuinproducten, moet u natuurlijk eerst weten of uw potentiële klant wel een tuin heeft. Logisch, zou u zeggen, maar toch ontvangen veel appartementsbewoners steeds opnieuw reclame voor grasmaaiers en schommels. Hierbij enkele interessante cijfers over het aantal huishoudens dat in een appartement woont: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont 75% in een appartement, in Vlaanderen is dat 27% en in Wallonië 23%. Cijfers die een heel ander licht werpen op het principe ‘gerichte marketing’. Toch zeggen deze cijfers, hoe interessant ook, uiteindelijk niet zo heel veel over de profielen die er in ons land bestaan.

Met onze Dividuals®-consumentensegmentatie kunnen we de Belgische huishoudens opdelen in 10 segmenten (onderverdeeld in 37 subsegmenten). Dat geeft een duidelijk beeld van de nuances binnen de markt op de eigenschappen en het gedrag van de verschillende soorten gezinnen. Een voorbeeld: in de top drie van segmenten die meestal over een tuin beschikken, bevindt zich segment I (welgestelde koppels tussen 35 en 69 jaar oud die niet in een stadscentrum wonen). Het segment I vinden we ook bij de drie segmenten die de grootste kans hebben om een huisdier te bezitten.

Conclusie: het loont de moeite om dit type klant te benaderen met tuinartikelen, maar ook met artikelen over huisdieren. Kijken we wat dieper, dan kunnen we ook de subsegmenten van categorie I van dichterbij bekijken. Hier zien we enerzijds koppels zonder, en anderzijds koppels mét kinderen. Dat maakt het interessant om ook andere producten zoals speelgoed en schommels voor te stellen aan een doelgroep die weliswaar kleiner is, maar mogelijk meer interesse in uw producten heeft.

Het koppelen van uw klanten aan zulke profielen levert heel wat inzichten op! Dankzij deze en andere criteria (huishoudens met of zonder kinderen, met of zonder huisdieren, mobiliteitsgewoontes, vrije tijd, …) komt u te weten waar uw klanten echt naar op zoek zijn en kunt u uw assortiment hieraan aanpassen.

De juiste mediamix

Zoals we eerder zagen, zijn niet-gerichte huis-aan-huisfolders niet de meest aangewezen manier om uw verkoop te boosten. Door een algemene boodschap naar een zo breed mogelijk publiek te sturen, raken uw inspanningen én budgetten immers versnipperd. Kies dus eerder voor gerichte acties zoals geprofileerde direct mailings of reclameborden (OOH & DOOH) in kleinere gebieden met een grote concentratie van interessantere profielen. Zo bespaart u niet alleen kosten, maar vermindert u ook uw ecologische voetafdruk.

Dit zijn enkele voorbeelden van pertinente mediakanalen, waar u uiteraard kanalen als sociale media of SEA en klassieke pers aan moet toevoegen. Gerichte targeting naar uw potentiële klanten moet natuurlijk steeds het vertrekpunt zijn.

Netwerk uitbreiden

Wat geldt voor de optimalisatie van uw winkel, geldt nog meer voor de uitbreiding van uw retailnetwerk. Na de analyse van het profiel van uw klanten kunt u op zoek gaan naar gebieden met gelijkaardige profielen. Zorg er wel steeds voor dat u het marketinggebied van elk winkelpunt correct afbakent, om te vermijden dat uw winkelpunten elkaar kannibaliseren. Op die manier weet u wie uw potentiële klanten zijn en wat hun gevoeligheden zijn; zo dekt u een grotere zone af zonder dat u van scratch moet beginnen.

Conclusie

Wie resultaten wil boeken, moet keuzes maken. En om de juiste keuzes te maken, moet u eerst en vooral uw klanten kennen, maar ook de profielen van de huishoudens in uw marketinggebied. Door te focussen op de profielen met het grootste potentieel, beperkt u de kosten en optimaliseert u uw conversieratio, zonder te vergeten dat u uw klantenbestand uitbreidt.

En daar kan SIRIUS Insight u dankzij Dividuals® bij helpen. Onze consumentensegmentatie is representatief voor alle Belgische huishoudens en biedt een gedetailleerd beeld gebaseerd op 2.000 criteria. Zo leert u uw bestaande klanten beter kennen en kunt u op kaart zien waar er veel gelijkaardige profielen wonen.

Neem contact op voor gepersonaliseerde begeleiding!