• Blog
  • Whitepapers
    • Rapport locatieplanning
    • Leadkwalificatie
    • Apothekenlandschap (2025)
    • Apotheken (2021)
    • Het aantal apotheken in België daalt verder (2020)
    • de Belgische biomarkt (2020)
    • Biologische voedingswinkels in België (2018)
    • Experts (2018)
    • Banken en verzekeringen (2019)
    • DE AUTOMOTIVE SECTOR VERTRAAGT (2019)
    • Automotive: De (r)evolutie binnen de markt (2018)
  • Pers
  • Jobs
  • NL
    • FR
    • UK
  • SIRIUS INSIGHT
    • Missie
    • Waarden
    • Geschiedenis
    • Team
    • Partners
    • Jobs
  • Geomarketingdiensten
    • Strategische geomarketing
    • Retailnetwerk
    • Klantengedrag
    • Consumentendata
    • Dividuals®
  • Sectoren
    • Banken & Verzekeringen
    • Retail
    • Automotive
    • Ziekenfondsen
    • Ziekenhuizen
    • Apotheken
    • Media-Agentschappen
    • Telecom/Energie
    • FMCG
    • Immobiliën
  • Referenties
  • Contact
    • Waar vindt u ons?
    • Gebeld worden
    • Een afspraak maken
    • Een e-mail sturen

Een opdeling in 8 groepen en 33 types

De consumentensegmentatie zorgt voor een homogene verdeling van de Belgische huishoudens in 8 groepen en 33 types. Binnen éénzelfde type vertonen huishoudens gelijkaardige karakteristieken en kunnen op éénzelfde wijze benaderd worden.

Ontdek alles over Dividuals op de specifieke Dividuals-website. Dividuals® is de meest geavanceerde consumentensegmentatie die voor ongeëvenaarde inzichten zorgt in uw klantenbestand, hun locaties nauwkeurig in kaart brengt en haarfijne targeting mogelijk maakt.

De 5 miljoen Belgische huishoudens zijn ingedeeld in de volgende 8 groepen op basis van hun sociodemografische eigenschappen:

A Hogere kringen
De Mosaic-groep “Hogere kringen” bestaat uit types die veruit het hoogste welvaartsniveau in België kennen. Topmanagers, CEO’s en succesvolle professionals zijn de meest voorkomende beroepen bij deze huishoudens. Vaak wonen zij in villa’s net aan de rand van Belgische grootsteden.

B Welstellende villawijken
De huishoudens binnen deze groep genieten eveneens van een hoog welvaartsniveau. Het gaat hier veeleer om gezinnen met thuiswonende kinderen die wonen in comfortabele ééngezinswoningen. Deze groep is voornamelijk aanwezig in Vlaanderen.

C Gemeente verkavelingen
Deze huishoudens bestaan voornamelijk uit koppels zonder kinderen. Enerzijds omdat die reeds het nest hebben verlaten of simpelweg omdat er nog géén kinderen zijn. Zij kennen een gemiddeld welvaartsniveau en blijken een bepaalde aversie te hebben tegen online aankopen. In hun vrije tijd ruilen zij met plezier hun wagen in voor hun fiets.

D Comfortabele middenklasse
De D-groep bestaat voornamelijk uit huishoudens die op het Vlaamse platteland wonen in recente vrijstaande huizen. Deze groep stelt 13% van de Belgische bevolking voor. Hun inkomen bevindt zich dicht bij het nationaal gemiddelde. In deze groep vindt men zowel arbeiders, tijdelijke uitzendkrachten in zorgfuncties als gepensioneerden terug.

E Platteland
Zoals u kan raden, bestaat de E-groep uit huishoudens die op het platteland wonen. Zij onderscheiden zich van de D-groep op verschillende vlakken: het gaat vaak om zeer oude (vernieuwde) huizen, men vindt er voornamelijk werknemers uit de privésector terug en zelfstandigen en men kan deze types op verschillende plaatsen in België terugvinden.

F Industriële traditie
Huishoudens uit de F-groep kennen veeleer een industriële achtergrond. Het gaat hier voornamelijk om Waalse huishoudens die men talrijk terugvindt in de Samber- en Maasvalei. Deze huishoudens wonen in flatgebouwen of rijhuizen en kennen een lager welvaartsniveau. In deze groep vindt men heel wat werklozen en arbeiders terug.

G Kleine steden en periferie
De huishoudens uit de G-groep zijn sterk aanwezig in kleine steden en aan de rand van grotere steden. Deze kleinere huishoudens hebben een gemiddeld welvaartsniveau en wonen vaak in appartementen of rijhuizen.

H Grootstedelijken
De H-groep bestaat grotendeels uit éénpersoonshuishoudens die wonen in appartementsgebouwen in grootsteden. De uitgeoefende beroepen zijn bijzonder divers en gaan van top professionals, CEO’s tot werklozen. Wat hun voornamelijk verbindt is het zeer stedelijke karakter en hun levensstijl. Zo zijn deze huishoudens fervent gebruiker van online aankopen en hechten zijn een groot belang aan het kopen van bio- en faire trade voeding.

Elk van deze groepen bestaan uit meerdere types.

Zo is bijvoorbeeld de B-groep Welstellende villawijken opgedeeld in:

  • B05 Bemiddelde families met tieners [klik om dit Mosaic-type te ontmoeten]
  • B06 Veelbelovende jonge gezinnen
  • B07 Landelijke kalmte
  • B08 Geslaagde oudere koppels

Benieuwd naar meer? Download onze Mosaic Summary en leer meer over de specifieke eigenschappen van onze Mosaic-types.

Meer weten over Mosaic Belgium?

  • Verschillende formules om Mosaic Belgium te gebruiken
  • Een opdeling in 8 groepen en 33 types
  • USE CASE: de doelgroepen van twee verschillende producten
  • Download de Mosaic Belgium Leaflet
  • Download het overzicht van de Mosaic Belgium groepen en types
  • Lees hoe Matexi gebruik maakt van Mosaic Belgium om de gepaste woonwijken te bouwen en hun afzetprognoses af te stemmen.

Ga van start met Mosaic Belgium

Wenst u een gepersonaliseerde offerte of een gratis test op een extract van uw klantendata? Neem dan meteen contact op met ons.

Over ons

SIRIUS Insight is een Belgisch adviesbureau gespecialiseerd in geomarketingstrategie. Gebaseerd op betrouwbare consumenten- en marktdata en op artificiële intelligentie biedt SIRIUS Insight heldere en precieze antwoorden op de cruciale vragen rond marktpositionering, locatie en marketingcampagnes.


SIRIUS Insight 2021
Alle rechten voorbehoudenAlgemene voorwaardenPrivacybeleidCookies
Realisatie NC Communication

SIRIUS Insight

Avenue Alexander Fleming, 10
1348 Louvain-la-Neuve

BTW: BE0440647343

+32 (0)10 46 46 46
info@siriusinsight.be

Volg ons

LinkedIn
Facebook
YouTube

Gérer le consentement
Pour offrir les meilleures expériences, nous utilisons des technologies telles que les cookies pour stocker et/ou accéder aux informations des appareils. Le fait de consentir à ces technologies nous permettra de traiter des données telles que le comportement de navigation ou les ID uniques sur ce site. Le fait de ne pas consentir ou de retirer son consentement peut avoir un effet négatif sur certaines caractéristiques et fonctions.
Fonctionnel Altijd actief
L’accès ou le stockage technique est strictement nécessaire dans la finalité d’intérêt légitime de permettre l’utilisation d’un service spécifique explicitement demandé par l’abonné ou l’utilisateur, ou dans le seul but d’effectuer la transmission d’une communication sur un réseau de communications électroniques.
Préférences
L’accès ou le stockage technique est nécessaire dans la finalité d’intérêt légitime de stocker des préférences qui ne sont pas demandées par l’abonné ou l’internaute.
Statistiques
Le stockage ou l’accès technique qui est utilisé exclusivement à des fins statistiques. Le stockage ou l’accès technique qui est utilisé exclusivement dans des finalités statistiques anonymes. En l’absence d’une assignation à comparaître, d’une conformité volontaire de la part de votre fournisseur d’accès à internet ou d’enregistrements supplémentaires provenant d’une tierce partie, les informations stockées ou extraites à cette seule fin ne peuvent généralement pas être utilisées pour vous identifier.
Marketing
L’accès ou le stockage technique est nécessaire pour créer des profils d’internautes afin d’envoyer des publicités, ou pour suivre l’utilisateur sur un site web ou sur plusieurs sites web ayant des finalités marketing similaires.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voir les préférences
{title} {title} {title}